تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۳۹۹۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار سمنان:

۱۸ معدن در استان سمنان مواد استخراجی را فرآوری می‌کنند

‌می‌متالز - استاندار سمنان با بیان اینکه ۱۸ معدن در این استان مواد استخراجی را فرآوری می‌کند، گفت: فرآوری مواد معدنی موجب اشتغال بیشتر جوانان بومی منطقه شده است.

به گزارش می‌متالز، سیدمحمدرضا هاشمی عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از معادن شرق استان سمنان اظهار کرد: راه‌اندازی بخش فرآوری معادن در محل استخراج مواد معدنی همواره مورد تاکید آیت‌الله رئیسی رییس‌جمهور بوده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از دولت سیزدهم فقط چهار معدن مواد استخراجی را در این استان فرآوری می‌کردند، افزود: اکنون ۱۸ معدن پس از استخراج کار فرآوری مواد را انجام می‌دهد.

هاشمی با بیان اینکه فرآوری معادن باعث رشد اقتصادی پنج و هفت دهم درصدی استان در سال ۱۴۰۲ شد، ادامه داد: استان سمنان از نظر رشد اقتصادی پس از ۲ استان دارای نفت با حمایت از این معادن در مقام سوم قرار گرفت.

استاندار سمنان به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و گفت: بسیاری از معادن این استان سهامی عام هستند و با مشارکت مردم فعالیت دارند، حمایت از فعالیت این معادن برعهده مسئولان است.

وی به ظرفیت‌های معدنی فراوان در این استان اشاره کرد و افزود: بیش از ۷۰ نوع مواد معدنی در کشور وجود دارد که ۴۲ نوع آن در استان سمنان برداشت می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه ۶۵۰ معدن مجوز فعالیت در این استان را دارند، ابراز کرد: بیشتر این معادن فعال و تعدادی دیگر به علت‌های مختلف تعطیل هستند.

استاندار سمنان به بازدید از هشت معدن شهرستان دامغان و شاهرود اشاره کرد و گفت: نبود برق پایدار از مهم‌ترین دغدغه‌های معدنکاران منطقه سرکویر در شرق استان است که رفع آن از طریق شرکت‌های دولتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی معادن هم مشکل تامین آب دارند برای آنها در سال گذشته مجوز حفر چاه صادر شده است، اما نیازمند حمایت مالی و تسهیلات دولتی هستند.

هاشمی تصریح کرد: در حوزه توسعه معادن، رعایت مسائل زیست محیطی، حفاظت و مراقبت از منابع طبیعی در اولویت کار قرار دارد.

استاندار سمنان از اشتغال ۹۰ درصدی نیروی کار بومی در این معادن خبر داد و گفت: بار‌ها به معدنکاران تاکید شده علاوه بر مسئولیت اجتماعی استفاده از نیرو‌های کار بومی منطقه را در دستور کار قرار دهند.

بر اساس گزارش‌ها، در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده دارد که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آنها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲ و نیم میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم‌نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده