تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۴۰۰۶۶
سرویس خبر : محیط زیست
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد؛

افزایش ۱۵ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه

‌می‌متالز - مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش ۱۵ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیان کرد: اکنون این تراز به ۱۲۷۰.۵۸ رسیده و در سال گذشته این تراز ۱۲۷۰.۴۳ سانتی‌متر بوده است.

به گزارش می‌متالز، شهنام اشتری روز سه‌شنبه پس از بازدید میدانی از وضعیت تراز آبی دریاچه ارومیه و میزان تحقق حقابه این دریاچه، اظهار کرد: افزایش تراز بهبود نسبی شرایط آبی این دریاچه را نشان می‌دهد که وسعت فعلی آن به ۲۵۴.۷ کیلومتر مربع افزایش یافته در حالی که سال گذشته در این زمان ۱۵۵۷.۵۸ کیلومتر مربع بوده است.

وی افزود: حجم فعلی دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد و ۵۲ میلیون متر مکعب رسیده است که سال قبل در چنین روزی ۲ میلیارد و ۶ میلیون متر مکعب گزارش شده بود.

اشتری خاطر نشان کرد: امیدواریم با ورود جریانات بارش‌های اخیر شاهد بهبود هرچه بیشتر وضعیت آبی دریاچه و تامین قسمتی از حقابه زیست محیطی آن باشیم.

اشتری ابراز امیدواری کرد که با همکاری و هم‌افزایی ادارات متولی و مشارکت عموم مردم و به خصوص جوامع محلی حاشیه دریاچه با انجام اقدامات اولویت دار برنامه ریزی شده برای نجات دریاچه ارومیه، شاهد بهبود هرچه بیشتر وضعیت دریاچه ارومیه باشیم.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است و روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شده و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است.

در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، ۹ راهبرد جدید برای تسریع در نجات این پهنه آبی و استمرار روند فعلی با ۲۳هزار میلیارد ریال اعتبار تصویب شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا، قرار است به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده