تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۴۰۱۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت خبر داد؛

پرداخت یک هزار و ۷۰۰ همت تسهیلات به واحد‌های تولیدی کشور/ سرمایه‌گذاری در بخش تولید ۴۰ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت در سفر به استان خراسان‌شمالی، از اعطای یک هزار و ۷۰۰ همت تسهیلات بانکی به واحد‌های تولیدی کشور در سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «محمدمجید پولادگر» معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در دیدار با «» استاندار خراسان شمالی و «حسین حاجی‌بیگلو» مدیرکل صمت استان اظهار کرد: در سال گذشته (۱۴۰۲) تسهیلات بانکی به میزان یک هزار و ۷۰۰ همت به واحد‌های تولیدی کشور پرداخت شده است.

وی افزود: تسهیلات می‌بایست به‌صورت هدفمند هدایت شود تا شرکت یا واحد صنعتی برای خریداری و تامین ماشین‌آلات خود اقدام لازم را انجام داده و در نهایت به تولید برسد.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت، تقویت بازار‌های خارجی و افزایش مراودات بین‌المللی با هدف افزایش صادرات را مهم عنوان کرد و یادآور شد: این وزارتخانه تلاش دارد میزان تولیدات را به برکت شعار سال با اجرای برنامه‌های مختلف با همکاری‌های بین بخشی افزایش دهد.

سرمایه‌گذاری در بخش تولید ۴۰ درصد افزایش یافت

وی در نشست با فعالان بخش صنایع و معادن خراسان شمالی، با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری در بخش تولید سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل ۴۰ درصد افزایش یافت که این امر نشان از حرکت رو به رشد در این بخش است، اظهار کرد: میزان اشتغال ناشی از سرمایه‌گذاری در تولید نیز در این بازه زمانی نسبت به سال ماقبل ۱۴۰ درصد و شمار صدور پروانه بهره برداری نیز ۳۰ درصد افزایش داشت.

فولادگر با تاکید بر اینکه تولید در کشور رو به رشد است، تصریح کرد: بازار صادراتی کشور، بازار‌های جذابی است و محصولات ایران در کشور‌های آفریقایی و کشور‌های همسایه خواهان دارد.

وی یادآور شد: وزارت صمت متولی تولید شناخته می‌شود، اما تولید موضوعی بین بخشی است و حل مشکلات نیز باید بین بخشی و با همکاری نهاد‌های مختلف از جمله بانک مرکزی، وزارت نیرو، وزارت نفت، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آب‌خیزداری، گمرک و اداره مالیات محقق شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در ادامه خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم تولید رونق و رشد پیدا کند باید مسائل بین بخشی و با هم‌افزایی برطرف شود.

قطع گاز صنایع سبب ضرر مردم می‌شود

وی با اشاره به مشکل قطع شدن گاز صنایع و توقف تولید در واحد‌های تولیدی، تاکید کرد: قطع گاز و برق صنایع سبب ضرر به مردم می‌شود، زیرا که این امر سبب کاهش تولید، کاهش عرضه، افزایش تقاضاها، افزایش قیمت و تورم، کاهش صادرات و افزایش نرخ ارز می‌شود که در نهایت نه تنها تولید کننده بلکه مردم متضرر می‌شوند.

فولادگر در ادامه افزود: محدودیت برق در کشور مربوط به بخش بسیار کمی از ماه‌های سال است و کمبود برق خیلی محسوس نیست، اما نیاز است برای بروز مشکلات ناشی از قطعی برق مردم همراهی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه صنایع و واحد‌های تولیدی در تابستان با ناترازی برق و در زمستان با محدویت مصرف گاز روبه رو هستند، افزود: مردم برای جلوگیری از قطع گاز و یا برق صنایع باید مشارکت کنند و در مدیریت مصرف دخیل شوند تا از مشکلات ناشی از ناترازی انرژی پیشگیری شود.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مشکل تخصیص ارز به تولید نیز اظهار کرد: منابع ارزی محدود و نیاز به ارز در کشور، بیش از ظرفیت موجود است و بر این اساس پاسخگوی نیاز تولید نیست با این وجود درخواست‌ها پیگیری می‌شود.

وی درباره درخواست تسهیلات از طرف سرمایه گذاران بخش صنعت و معدن تاکید کرد: منابع اعتباری از محل تسهیلات تبصره ۱۸ بسیار محدود است، البته توزیع این میزان محدود هم در اختیار استانداران است، درخواست ما این است که اختیار تسهیلات تبصره ۱۸ در بخش صنایع به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شود تا به تناسب به متقاضیان واگذار شود.

فولادگر درباره مشکلات مربوط به حقوق دولتی معادن گفت: نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن اشتباه است البته این امر خیلی دامن گیر معادن کوچک نیست، ۸۰ درصد حقوق دولتی به وسیله ۳۰ معدن بزرگ پرداخت می‌شود و بر این اساس معادن کوچک خیلی از این امر متاثر نمی‌شوند.

سرعت پاسخگویی اداره کل صمت به تولیدکنندگان قابل تقدیر است

وی همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان خراسان‌شمالی در نشست با تولیدکنندگان و مدیران واحد‌های صنعتی و معدنی این استان، سرعت پاسخگویی اداره کل صمت به تولیدکنندگان را قابل تقدیر دانست.

فولادگر با اشاره به مشارکت مردم برای رفع ناترازی انرژی و همچنین برطرف کردن مشکلات سامانه جامع رسانه، خاطرنشان کرد: پاسخگو بودن مدیران اداره کل صمت استان خراسان‌رضوی قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه موضوع تولید بین بخشی بین بانک مرکزی، وزارت نیرو، نفت، محیط زیست، گمرک، اداره مالیات و ... است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم تولید رشد پیدا کند، باید مسائل بین بخشی را برطرف یا به حداقل کاهش داد.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت با اشاره به شعار سال، مشارکت مردم در این شعار را یک تفکر و ایده جدیدی برشمرد و خواستار تزریق امید به جامعه شد.

برپایه این گزارش، خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست و اقتصاد این استان متکی بر صادرات پتروشیمی است و نیاز است تا دیگر بخش‌ها نیز تقویت شود.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده