تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۴۰۲۱۶
سرویس خبر : انرژی

جلوگیری از واردات ۲۵۰ کالای خارجی در صنعت نفت

‌می‌متالز - معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: تاکنون توانسته‌ایم جلوی واردات ۲۵۰ تجهیز راهبردی بومی‌سازی‌شده به کشور را بگیریم. این میزان تجهیز، جدا از لیست وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه واردات کالاست.

به گزارش می‌متالز، وحیدرضا زیدی‌فر امروز در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی در نشستی خبری، با بیان اینکه ظرفیت شرکت‌های سازنده داخلی در ایران بسیار بالاست، اظهار کرد: معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت به‌ محض اینکه کالایی در کشور به‌ صورت کامل بومی‌سازی می‌شود، مقدمات جلوگیری از واردات آن را به‌سرعت انجام می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون دلار پروژه مشترک با طرف‌های خارجی در زمینه‌های مختلف در مرحله مذاکره داریم، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با شرکت‌های روس برای اجرای ۱۵۰ میلیون دلار پروژه پژوهشی مشترک در حال مذاکره هستند.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت طی دو سال و نیم اخیر تلاش‌های زیادی را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت انجام داده است، گفت: طی دو سال و نیم اخیر چند کارگروه به‌ دستور وزیر نفت و با همکاری نهاد‌هایی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری به‌ منظور حمایت از شرکت‌های داخلی و رشد آنها تشکیل شده است.

زیدی‌فر با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۶۷۰ شرکت افزایش یافته است، گفت: چندی پیش به‌ دستور وزیر نفت، کارگروه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت با هدف کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ منظور صدور خدمات فنی و مهندسی آنها تشکیل و طی ماه‌های اخیر این کارگروه به موفقیت‌های زیادی دست یافته است که نمونه آن را می‌توان صدور میلیون‌ها دلار تجهیزات نفت به کشور‌هایی همچون ونزوئلا دانست.

وی با بیان اینکه طی چهار روز برگزاری این نمایشگاه ۸۴۰ نیاز فناورانه در سطح نمایشگاه با روش‌های مختلف به شرکت‌های داخلی معرفی شده است، گفت: کارگروه‌های همکاری‌های مشترک ایران با برخی کشور‌های همسایه همچون روسیه، چین و بلاروس تشکیل شده است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت افزود: در بحث تجاری‌سازی تجهیزات صنعت نفت هم‌اکنون فضای موردنیاز برای شرکت‌های داخلی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی ایجاد شده است.

زیدی‌فر با بیان اینکه ۸۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات وزارت نفت به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ارائه می‌دهد، گفت: در کنار این تسهیلات تلاش شده است با ارائه خدمات بیشتر همچون اعتبار اسنادی و بیمه تضمین قراردادها، به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی کمک کنیم.

وی افزود: دورخیز مناسبی برای ایجاد تحول دیجیتال و هوشمندسازی صنعت نفت با صدور مجوز وزیر نفت برای تشکیل کارگروه مشترک هوشمندسازی در صنعت نفت انجام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده