تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۳۴۰۸۹۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
نماینده مجلس شورای اسلامی

پشت پرده واردات خودرو‌های نو و دست دوم

‌می‌متالز - واردات خودرو به‌رغم تبدیل شدن به قانون همچنان انجام نمی‌شود. نتیجه این مساله نوسانات شدید در بازار خودرو است.

به گزارش می‌متالز، بازاری که دولت قرار بود با واردات خودرو‌های نو و دست‌دوم ساماندهی کند، حالا طی یک روز چند صد میلیون تومان افزایش قیمت به خود می‌بیند. خودرو‌هایی که با قیمت اصلی خود فرسنگ‌ها فاصله دارند و دلیل آن هم عدم ورود خودرو‌های جدید است.

خودرو تبدیل به کالایی نایاب شده است و خودرو‌های دست‌دوم خارجی مدام در دست خریداران با افزایش قیمت جابه‌جا می‌شود. نتیجه این مساله فروش خودرو با قیمت‌های بسیار نجومی است. در همین زمینه اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

بازار خودرو هر روز با نوسانات شدید همراه است. برای ساماندهی بازار چه اقداماتی باید انجام شود؟

برای ساماندهی این بازار باید اراده‌ای قوی وجود داشته باشد. مجلس یازدهم قانون مهم و تاثیرگذار ساماندهی صنعت خودرو را که شامل واردات خودرو‌های نو و کارکرده و راهکار‌های رفع مشکلات پیش روی تولید این خودرو بود تصویب کرد، اما وزارت صمت این قانون را اجرایی نمی‌کند.

چرا از ورود خودرو‌های نو و دست‌دوم جلوگیری می‌شود؟

اگر قوانین مربوط به حوزه خودرو اجرایی نشوند، تصویب این قوانین تاثیری در ساماندهی نخواهد داشت. شاهد هستیم مردم از این وضعیت هر روز بیش‌از گذشته دچار خسارت و زیان می‌شوند که باید هرچه سریع‌تر با ورود جدی به این موضوع مشکلات را برطرف کرد. پشت‌پرده رانت‌هایی وجود دارد که از واردات خودرو جلوگیری می‌کند. با ا جرای این قانون مردم می‌توانند به خودرو که درحال‌حاضر جزو ابتدایی‌ترین نیازهاست، دست پیدا کنند.

چگونه می‌توان مشکلات مردم در حوزه خودرو را حل کرد؟

در بسیاری از بخش‌ها شاهد مشکلات هستیم. یعنی علاوه‌بر اینکه مردم در تامین خودرو‌های سواری نیز با مشکل روبه‌رو هستند در حوزه پروژه‌های اجرایی و عمرانی نیز این مشکل وجود دارد؛ این پروژه‌ها به دلیل فرسوده بودن ماشین‌آلات هم به کندی پیش می‌رود و هم هزینه بسیاری به کشور تحمیل می‌کند، در صورتی که ماشین‌آلات به روز موردنیاز این پروژه‌ها وارد کشور می‌شد، این پروژه‌ها هم سریع‌تر تکمیل می‌شود و هم هزینه کمتری برای آن صرف خواهد شد. عدم دخالت افراد در مدیریت صنایع می‌تواند خودبه‌خود مشکلات را حل کند.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده