تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۸۶۱
کد خبر: ۳۵۰۲۷
سرویس خبر : زمین شناسی
یادداشتی از یک فعال معدنی منتقد:

بازی تاج و تخت بر سر سازمان زمین شناسی

می متالز - مساله انتخاب ریاست سازمان زمین شناسی به یکی از مهمترین دغدغه های پیشرو فعالین معدن تبدیل شده است زیراکه یکی از ارکان اصلی نقشه راه معدن این سازمان می باشد. مسابقه برای ریاست سازمان و بلاتکلیفی آن موجب ایجاد التهابات در این سازمان و ایجاد حواشی بسیاری گردیده است.
بازی تاج و تخت بر سر سازمان زمین شناسی

می متالز - پس از آنکه در آذرماه ۱۳۹۶ انتخاب تاریخی خانم دکتر راضیه لک به دوره ریاست بیست ساله رئیس قبلی خاتمه داد، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که یکی از استراتژیک ترین و مهمترین سازمان های ملی می باشد با تغییر نگرش و رویکرد مواجه شد بطوریکه عملکرد خانم دکتر لک در مدت کوتاه ریاستش با تغییر در کادر معاونین و مدیران ارشد سازمان، با انرژی و روحیه تازه ای به سازمان کرخت، جان دوباره ای بخشید و از نظر فعالان این حوزه عملکرد ایشان بی شک قابل دفاع و ارزنده بود.


اما با تغییرات در سطح وزارت و انتخاب کامبیز مهدی زاده، حواشی و بحث های زیادی را به راه انداخت بطوریکه سازمان زمین شناسی به یکی از ترند های اول خبری تبدیل شد. در کمتر از یک هفته رئیس جدید استعفا داد و حدود یک هفته را سازمان بدون رئیس و سرپرست پشت سر گذاست تا سرانجام یکی از معاونین سازمان به عنوان سرپرست انتخاب شد.


سازمان زمین شناسی با التهابات گسترده ای مواجه شد بطوریکه افراد زیادی با در دست داشتن رزومه راهی لابی گری برای کسب پست ریاست این سازمان شدند.


در همین حین، فستیوال بین المللی اکتشافات معدنی که به همت این سازمان برگزار شد علاوه بر اینکه توانمندی های سازمان را به رخ کشید، درون سازمان را نیز آرام کرد.


اما طولی نکشید این آرامش قبل از طوفان به پایان رسید و در روزی که سرپرست سازمان از کسب رکورد اکتشافات معدنی در هفت سال گذشته و اقدامات موثر یکسال گذاشته خبر داد، معاون اکتشاف خود را برکنار کرد و برای این معاونت سرپرست تعیین نمود که بسیار عجیب و شبهه انگیز بود، چرا که از دیگر اقدامات معاون عزل شده شفاف سازی بود که ظاهرا به مذاق همکارانش در معاونت خوش نیامده و با رفتارهای غیرحرفه ای و نادرست و در مخالفت با معاونت مربوطه از همکاران زیردست با ارعاب و تهدید امضا و طومار تهیه و دستاویز سرپرست سازمان برای تغییرات مدنظر و‌ حذف رقیب خود در سطح معاونت و ریاست سازمان را فراهم کردند و دلیل خود را عدم همراهی پرسنل اعلام نمودند.

آنچه مسلم است این بازی تاج در سازمان زمین شناسی نه تنها به نفع مصالح ملی و کشور نیست بلکه موجب آسیب رساندن به رونق تولید و انقلاب معدنی می گردد.


نکته حائز اهمیت اینست که این سازمان از یک بیماری خاص مدیریت غیرسازمانی و به اصطلاح خانوادگی رنج می برد و ظرفیت ساختار سازمانی متعالی در آن ایجاد نشده است و هیچگاه فردی از داخل  با اندوخته مدیریتی موجود درمانگر این درد سازمان نمی تواند باشد.


فلذا لازم است هر چه سریعتر شخصی با نگاه ملی و به دور از منفعت طلبی شخصی و سیاسی کاری با وجه علمی، عملیاتی و کارنامه ای مثبت توسط وزیر محترم انتخاب گردد تا برای رسیدن به اهداف انقلاب معدنی نیز کمک شایانی نماید.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده