تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۴۳۱۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی بازار ورق گرم فولادی شانگهای در ماه مارس

اجرای سیاست کاهش مالیات بر ارزش افزوده در چین

می متالز - تا نیمه ابتدایی ماه مارس، روزهای پر رونقی برای ورق گرم فولادی در بورس شانگهای رقم خورد؛ هرچند که این روند مثبت پایدار نبود و در هفته سوم با کاهش 27 دلاری مواجه شد. در ادامه طی هفته پایانی این ماه، قیمت‌ها مجددا افزایشی شدند و با وجود نوسانات متعدد، از روند بهتری نسبت به هفته قبل آن برخوردار بودند. گفتنی است از ابتدای ماه آوریل سیاست‌های حمایتی دولت چین از اقتصاد این کشور اجرایی شده‌اند و انتظار می‌رود شاهد روند رو به رشدی در بازار فلزات آن باشیم.
اجرای سیاست کاهش مالیات بر ارزش افزوده در چین

به گزارش می متالز، قیمت این محصول در انتهای ماه فوریه به بیشترین میزان خود از ابتدای سال 2019 رسید. این اوج قیمتی در هفته اول و دوم ماه مارس تقریبا حفظ شد و تنها شاهد نوسانات اندکی بودیم.

همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود ورق گرم فولادی در ابتدای ماه مارس با قیمت 497.59 دلار به ازای هر تن فروش رفت. تا انتهای هفته یعنی 8 مارس، قیمت‌ها همچنان در اوج ماندند؛ البته با شیب بسیار کمی، افت محدودی را تجربه کردند. این محصول در روز پایانی هفته نخست ماه مارس با قیمت 496.46 دلار به‌ازای هر تن فروخته شد. موجودی این محصول نیز از 13184 هزار تن به 12873 هزار تن کاهش یافت.

در هفته دوم مارس نیز با وجود نوسانات قیمتی، این محصول بیشتر در محدوده‌های بالای قیمت به فروش رسید. قیمت فروش ورق گرم فولادی در پایان هفته دوم (15 مارس)، 497.04 دلار به‌ازای هر تن ثبت شد. موجودی قابل فروش انبارهای بورس شانگهای همچنان کاهشی بود و در نیمه این ماه به 11020 هزار تن کاهش یافت. اما این روند صعودی پایدار نماند و در هفته سوم ماه مارس، قیمت این محصول با افت قابل ملاحظه‌ای همراه شد. تا جایی که در ابتدای هفته سوم ورق گرم فولادی افت 27 دلاری را تجربه کرد و با قیمت حدود 470 دلار به‌ازای هر تن در بورس شانگهای به فروش رفت. در ادامه این هفته، محصول یاد شده ابتدا رشد و سپس کاهش قیمت را تجربه کرد و در پایان هفته نیز با همان قیمت 470 دلار به‌ازای هر تن معامله شد.

در آغاز هفته چهارم این ماه، قیمت‌ رشد 20 دلاری داشت و به 490 دلار رسید؛ هرچند که این افزایش در طول هفته چهارم پایدار نبود. بازار ورق گرم فولادی بورس شانگهای در هفته آخر ماه مارس نیز شاهد نوساناتی بود، اما باید اذعان کرد که از وضعیت بهتری نسبت به هفته سوم برخوردار بود.

همین رنج قیمتی در روزهای ابتدایی ماه آوریل نیز حفظ شده است. باید خاطرنشان ساخت دولت چین با هدف جلوگیری از ایجاد رکود در اقتصاد این کشور اقدام به اجرای سیاست‌های حمایتی کرده است. کاهش مالیات بر ارزش افزوده از مواردی بود که خبر اجرای آن ماه گذشته منتشر شد و سیگنال مثبتی به بازار وارد کرد. حال از آغاز ماه آوریل این اقدام اجرایی شده است و باید منتظر نتایج آن باشیم.

عناوین برگزیده