تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۴۶۳۸
سرویس خبر : انرژی
قرارداد ۴/۸ میلیارد دلاری نفتی با توتال فرانسه در قالب الگوی جدید

تصمیم ۲۹ اردیبهشت مردم به ثمر نشست

می متالز - در آیین امضای نخستین قرارداد در قالب قراردادهای جدید، وزیر نفت با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر درباره قراردادهای جدید نفت اجماع ملی وجود دارد، گفت: امضای این قرارداد از دستاوردهای برجام و انتخابات ریاست‌جمهوری است. وی همچنین بابک زنجانی را یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین‌المللی دانست.
تصمیم ۲۹ اردیبهشت مردم به ثمر نشست

مذاکرات با شرکت توتال به منظور تهیه (اچ‌اوای) HOA برای توسعه و بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران از اوایل اردیبهشت سال ۱۳۹۵ آغاز و رئوس توافق در تاریخ ۱۸ آبان سال ۱۳۹۵ بین شرکت ملی نفت ایران و مشارکت توتال CNPCI و پتروپارس به امضاء رسید. در مشارکت یادشده توتال رهبری مشارکت را برعهده خواهد داشت.
پس از امضای (اچ‌اوای) HOA مذاکرات مربوط به متن قرارداد و ۱۴ پیوست آن و نیز جزییات طرح توسعه بین طرفین انجام شد که متن تنظیم شده قرارداد و پیوست‌ها امروز به امضاء رسید.
براساس این گزارش، این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود ۵۶میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می‌شود.با اجرای این طرح برآورد می‌شود در طول ۲۰ سال دوره قرارداد ۳۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی و ترش از این میدان مشترک تولید شود که از این گاز غنی ترش می‌توان حدود ۲۹۰ میلیون بشکه میعانات گازی، ۱۴ میلیون تن گاز مایع، ۱۲ میلیون تن اتان و دو میلیون تن گوگرد به همراه ۳۱۵ میلیارد مترمکعب گاز سبک شیرین تولید کرد.


آغاز مرحله جدید صنعت نفت

بیژن زنگنه در آیین امضای قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با بیان اینکه امروز روز بسیار خوبی برای صنعت نفت ایران است، گفت: امیدوارم با امضای این قرارداد مرحله جدیدی در صنعت نفت ایران رقم بخورد.وی افزود: ۱۰ روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری از من درباره امضای این قراردادها سوال شد و من پاسخ دادم که مردم در ۲۹ اردیبهشت تصمیم می‌گیرند این قراردادها ادامه پیدا کند یا خیر و امضای این قرارداد را به مردم ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی که بدون حمایت ایشان این قراردادها به نتیجه نمی‌رسید و رئیس‌جمهور تبریک می‌گویم و از حمایت‌های دولت و مجلس تشکر می‌کنم.وزیر نفت همچنین افزود: با امضای قرارداد برای توسعه فاز ۱۱ و توتال نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام می‌شود. ما هیچ‌گاه پیشتاز بودن توتال را در صنعت نفت ایران فراموش نمی‌کنیم. همچنین از CNPCI به عنوان شریک توتال تشکر می‌کنیم. ما دوستان خود را در روزهای سخت فراموش نخواهیم کرد و از این شریکان راهبردی همچنان استفاده می‌کنیم.وی با تاکید بر اینکه امروز درباره قراردادهای جدید نفتی اجماع ملی وجود دارد، گفت: ممکن است برخی با این قراردادها مخالف باشند که این موضوع طبیعی است و برای دولت افتخار است که این حق را برای مخالفانش قائل شده که بتوانند انتقاد کنند.وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای امضای قرارداد با توتال مجوزهای لازم به‌وسیله شرکت ملی نفت و وزارت نفت اخذ شده است، افزود: در برنامه ۵ ساله باید ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای بخش بالادستی و پایین دستی نفت درج شود که بیش از ۷۰درصد آن باید از منابع خارجی تامین شود. بنابراین ما به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم. هدف ایران تولید ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در پایان برنامه ششم توسعه است.زنگنه با بیان اینکه اولویت ایران توسعه میدان‌های مشترک است، افزود: مناقصه آزادگان در جریان است و پیش می‌رود. امیدوارم همکاران اروپایی و آسیایی حضورشان را جدی‌تر کنند. ما همکاری با توتال را به صورت استراتژیک در برنامه داریم.زنگنه در ادامه با اشاره به امضای قرارداد با توتال گفت: مهم‌ترین بخش این قرارداد انتقال فناوری در همه سطوح است. از پتروپارس و سایر شرکت‌های ایرانی نیز انتظار داریم از حضور توتال در ایران حداکثر استفاده را کنند. همچنین زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی برای پتروشیمی و پالایش نیز وجود دارد.


بابک زنجانی قصد پرداخت بدهی‌های خود را ندارد

وزیر نفت با بیان اینکه بابک زنجانی یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین‌المللی است، گفت: نفر دوم خیلی با بابک زنجانی فاصله دارد و به اعتقاد من بابک زنجانی قصدی برای بازپرداخت بدهی‌های خود ندارد! زنگنه با بیان اینکه این قرارداد با دو شرکت معتبر جهانی امضا شده، افزود: این قرارداد با هدف انتقال فناوری به شرکت پتروپارس در دیگر شرکت‌های E&P امضا شده و امیدوارم این قرارداد حجم عظیمی از اشتغال را به کشور ارجاع دهد.وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار در این قرارداد گفت: شرکت‌های ایرانی بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در قراردادهای بعدی مشارکت کنند. چنانچه عملکرد شرکت‌های ایرانی رضایت‌بخش باشد، تا ۷۰درصد قراردادهای بعدی می‌تواند در شرکت‌های ایرانی انجام شود که این موضوع بستگی به همت این شرکت‌ها دارد اما وزارت نفت از این شرکت‌ها حمایت می‌کند.زنگنه با تاکید بر اینکه در امضای قرارداد با توتال شرایط بانکی دیده شده است، تصریح کرد: فکر می‌کنم با امضای این قرارداد شک و تردیدهای شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران برطرف می‌شود و این شرکت‌ها بازگشتی دوباره برای سرمایه‌گذاری در ایران نه‌تنها در بخش نفت بلکه در همه بخش‌ها خواهند داشت. امضای این قرارداد علامت بزرگی برای جامعه اقتصادی اروپا و آسیا به منظور بازگشت ایران محسوب می‌شود.وی درباره وقوع احتمالی تحریم‌ها توضیح داد: بحث تحریم، بحث دیگری است و ربطی به دو طرف قرارداد ندارد اما برای شرایط تحریم و شرایط غیرعادی هم پیش‌بینی‌هایی شده است.

زنگنه با اشاره به مشارکت شرکت ایرانی پتروپارس در توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی گفت: پتروپارس منابع مالی مورد نیاز را باید از منابع خودش تامین کند و نمی‌تواند از صندوق توسعه ملی استفاده کند. از نظر ما شرکت پتروپارس فرقی با توتال و CNPCI ندارد.وی با تاکید بر اینکه متن قرارداد با توتال مغایرتی با مصوبات دولت ندارد، افزود: برای این منظور هیات ۷ نفره‌ای تشکیل شد و این هیات متن قرارداد را مورد بررسی قرار داد. وی در ادامه درباره برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان گفت: نمی‌توان گفت در این مناقصه کدام شرکت شانس بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارد. ما از شرکت‌های مختلف برای حضور در مناقصه دعوت کردیم و برخی از آنها اعلام آمادگی کردند. رد و بدل اطلاعات انجام شده و شرکت‌ها باید پیشنهاد فنی خود را ارائه کنند تا پس از آن قرارداد مالی مورد بررسی قرار بگیرد.وی در ادامه با اشاره به مذاکره با شرکت‌های روسی گفت: مذاکره با شرکت‌های روسی ریسکی برای ما ندارد. اگر قرار باشد به تحریم‌های صدای امریکا احترام بگذاریم، به ضرر خودمان است. قوانین آنها را غیرقانونی و فرامرزی می‌دانیم. امریکا نمی‌تواند تعیین کند کدام کشور با کدام کشور تعامل داشته یا نداشته باشد.


قول مدیرعامل توتال به وزیر نفت ایران

مدیرعامل توتال گفت: به وزیر نفت ایران قول داده‌ام که بیش از ۵۰درصد تامین کالای فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به شرکت‌های ایرانی اعطا خواهد شد. پاتریک پویان در آیین امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم ایرانی-فرانسوی-چینی توتال، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس گفت: می‌توانم بگویم امروز برای ما در شرکت توتال یک روز تاریخی به شمار می‌آید.وی ادامه داد: فعالیت‌های توتال در ایران تاریخی طولانی دارد و ما سال‌ها با شرکت ملی نفت ایران در پروژه‌های نفت و گاز مشارکت داشته‌ایم. اکنون هم پس از لغو تحریم‌ها نخستین شرکت بین‌المللی هستیم که به ایران برمی‌گردیم و این مایه خوشحالی و افتخار است که برای امضای نخستین قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی به این کشور آمده‌ایم.مدیرعامل توتال تاکید کرد: الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران دو ویژگی دارد که ما را متقاعد می‌کند برای اقتصاد ایران سودآور است؛ نخست اینکه یک قرارداد ۲۰ ساله است و ما ۲۰ سال در ایران خواهیم بود و دوم اینکه یک تعهد بلندمدت است.مدیرعامل توتال گفت: بی‌گمان توتال از پیمانکاران ایرانی استفاده خواهد کرد و سرانجام توسعه صنعت نفت و گاز به کل اقتصاد ایران کمک می‌کند. من به وزیر قول دادم که بیش از ۵۰درصد تامین کالای فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به شرکت‌های ایرانی اعطا خواهد شد.


گام بعدی توتال پتروشیمی و بخش بالادستی نفت ایران است

مدیرعامل شرکت بزرگ نفتی توتال فرانسه اهداف آینده این شرکت در صنعت نفت ایران را تشریح کرد.پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال پس از امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در پاسخ به اینکه شنیده می‌شود این شرکت مذاکرات با ایران را درباره زمینه‌های دیگر همکاری ادامه می‌دهد، تصریح کرد: گام بعدی توتال در ایران حضور در بخش پتروشیمی و بخش بالادستی نفت است. درحال‌حاضر قصد داریم توافق درباره پارس‌جنوبی را جشن بگیریم و بعد درباره مذاکرات آینده فکر می‌کنیم.وی درباره چگونگی تامین مالی پروژه نیز گفت: این قرارداد برای توتال بزرگ به شمار می‌آید، ما در این شرکت فرانسوی برای تامین اعتبار قراردادهای خود از حساب‌های مالی داخلی استفاده می‌کنیم؛ بنابراین هیچ بانکی در تامین اعتبار این قرارداد حضور ندارد. ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم زیرا توتال یک شرکت بزرگ است و حساب‌های مالی آن برای تامین مالی قرارداد کافی هستند.پویان افزود: برای دریافت درآمدهای پروژه، این قرارداد به ما امکان می‌دهد درآمد خود را از طریق برداشت و انتقال میعانات گازی و یا پرداخت نقدی از بانک مرکزی ایران به‌دست بیاوریم؛ بنابراین توتال می‌تواند تصمیم بگیرد که مطالبات خود را از طریق پرداخت نقدی و یا برداشت میعانات دریافت کند.وی درباره تضمین ماندن شرکت توتال در ایران با توجه به خروج این شرکت در چند سال گذشته پس از اعمال تحریم‌ها، گفت: توتال به عنوان یک شرکت بزرگ بین‌المللی از مقررات بین‌المللی تبعیت می‌کند و ما نمی‌توانیم از مقررات بین‌المللی خارج شویم. امروز اگر این قرارداد را امضا می‌کنیم، به این دلیل است که مجوز این کار را داریم. وی ادامه داد: براساس برجام همه شرکت‌های نفتی مجاز هستند با رعایت شرایطی در ایران فعالیت کنند، برای نمونه نباید از دلار امریکا و یا از کارکنان امریکایی استفاده شود و توتال این محدودیت‌ها را ندارد؛ بنابراین ما به ایران متعهد هستیم و امیدوارم روابط بین‌الملل و دیپلماسی به ما کمک کند تا با تمام ظرفیت در ایران بمانیم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده