تاریخ: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۱۱
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۶۸۸۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

راه‌اندازی مرکز تجاری ایران و اوراسیا در ارمنستان

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی ارمنستان از تشکیل مرکز تجاری ایران و اوراسیا در ارمنستان خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این مرکز، برگزاری نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی و معرفی آنها به علاقه‌مندان همکاری با ایران است و همچنین این مرکز به طور مستقیم با کارخانه‌های ایرانی در ارتباط خواهد بود.
راه‌اندازی مرکز تجاری ایران و اوراسیا در ارمنستان

به گزارش می متالز، مارتین سرگسیان دیروز در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به علاقه شرکت‌های ارمنستانی به توسعه مبادلات تجاری با ایرانیان تأکید کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند با انتقال بخشی از خط تولید خود به ارمنستان، تولیدات خود را بدون هزینه گمرک به بازار اوراسیا صادر کنند.وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تجاری ایران و اوراسیا در کشور ارمنستان، از آمادگی این کشور برای سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری در این پروژه خبر داد و خاطرنشان کرد: ایران در زمانی که ارمنستان در محاصره اقتصادی قرار گرفته بود به کمک این کشور آمد و ارمنستان را از بن‌بست نجات داد؛ ارمنستان هیچ‌گاه این کمک ایران را فراموش نمی‌کند.رئیس اتاق بازرگانی ارمنستان همچنین از برگزاری اجلاس روسای اتاق‌های بازرگانی اتحادیه اوراسیا در ارمنستان در اردیبهشت ۹۹ خبر داد و از رئیس اتاق ایران دعوت کرد تا در این اجلاس حضور داشته باشند.


غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران هم دراین دیدار با اشاره به روابط گسترده سیاسی بین دو کشور، سطح مناسبات اقتصادی ایران و ارمنستان را بسیار اندک و غیرقابل توجیه دانست و گفت: این سئوال اساسی وجود دارد که چرا علی‌رغم نزدیکی فرهنگی، ظرفیت همسایگی، وجود تفاهم‌نامه‌های متعدد و روابط سیاسی گسترده، میزان مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین ایران و ارمنستان محدود است. اگر این مسئله را آسیب‌شناسی کنیم، می‌توانیم راه‌حل مناسبی برای آن در نظر بگیریم.

وی با اشاره به نرخ بالای رشد اقتصادی ارمنستان که به همت بخش خصوصی آن اتفاق افتاده است، تصریح کرد: ارمنستان در این مدت رشد خوبی در حوزه صنایع کوچک و متوسط و حوزه معدن داشته و به طور متوسط نرخ رشد بالای ۶ درصد را تجربه کرده است.

شافعی زمینه‌های همکاری بین ایران و ارمنستان را متنوع توصیف کرد و افزود: حمل‌ ونقل و ترانزیت، حوزه‌ای است که می‌توان با تمرکز بر روی آن سطح مناسبات را افزایش داد و کشورهای اوراسیا را به بازار منطقه متصل کرد.

وی به موضوع تهاتر به عنوان یک راه‌ حل مناسب برای برقراری روابط تجاری اشاره و تأکید کرد: در این حوزه ایران با روسیه به تفاهم‌های خوبی رسیده است. بنابراین ارمنستان و دیگر کشورهای اوراسیا می‌توانند یا از طریق تهاتر یا در قالب یک همکاری سه‌جانبه بین ایران، روسیه و کشور مورد نظر با یکدیگر همکاری کنند.

عناوین برگزیده