تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۷۰۲۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پارسایی با اشاره به اعتراضات اخیر در کشور:

دولت برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور نباید فشار معیشتی به مردم بیاورد

می متالز - نماینده مردم شیراز در مجلس معتقد است وقتی دولت برای حل مشکلات در جایی نسبت به مردم سخت‌گیری می‌کند باید در جای دیگر فشار را از روی آنها بردارد تا منجر به بروز اعتراض نارضایتی نشود.
دولت برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور نباید فشار معیشتی به مردم بیاورد

به گزارش می متالز، بهرام پارسایی به تشریح دلایل اعتراضات اخیر در مردم پرداخت و گفت: این اعتراضات دلایل متعددی داشت که با جرقه افزایش قیمت بنزین، شعله ور شد و خود را نشان داد.

مهم‌ترین منشأ بروز موج نارضایتی در مردم فسادهای اقتصادی بود

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه مباحث مربوط به فسادهای اقتصادی را از مهم ترین منشأهای نارضایتی مردم برشمرد و افزود: مردم از نزدیک شاهد فساد اداری و اقتصادی از سوی برخی مدیران و مسوولان بودند و از سوی دیگر می دیدند که با عاملان اصلی برخوردی صورت نگرفته و صرفا با زیرشاخه ها برخورد می شود.

وی افزود: فشار حاصل از تحریم و بیکاری و مسائلی مانند عدم توجه به خواسته های فرهنگی مردم نیز باعث شده بود که آنها احساس کنند تحت فشار واقع شده اند چنانچه رفتار خودروسازان نمونه بارز زورگویی به مردم بود و باعث نارضایتی آنها می شد که تمامی این مسائل در نهایت به جایی رسید که با افزایش قیمت بنزین، اعتراضات اخیر را منجر شد.

مردم شیراز و صدرا به خاطر مطالبات و حقوق اولیه خود اعتراض کردند

پارسایی در ادامه با اشاره به اعتراضات صورت گرفته در شیراز و منطقه صدرا به عنوان یکی از نقاط اصلی بروز موج نارضایتی مردم، اظهار داشت: یکی از مطالبات اصلی مردم صدرا که از حقوق اولیه آنها محسوب می شود، بحث آب و فاضلاب منطقه است که بوی بسیار آزاردهنده ای در منطقه پراکنده کرده و سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو به عنوان مسوولان و مسببین اصلی این قضیه هستند.

این عضو مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه درباره اعتراضات جنوب شهر شیراز نیز بیان داشت: مردم این منطقه در فصول تابستان از حقوق اولیه خود یعنی آب آشامیدنی محرومند و آب در این مناطق جیره بندی می شود به صورتی که حتی نمی توانند از کولر آبی استفاده کنند.

نحوه توزیع بودجه در سطح کشور عادلانه نیست

وی ادامه داد: همچنین برای احداث پروژه خط 2 آبرسانی شیراز از سد درودزن قراردادی در سال 90 بسته شد که طبق آن باید ظرف مدت 4 سال به پایان می رسید که اکنون با گذشت 9 سال هنوز این پروژه اجرا نشده و علیرغم اینکه قول داده اند تا پایان سال پروژه را به بهره برداری برسانند اما همچنان هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

پارسایی با انتقاد از آمار تلفات جاده ای شهرستان شیراز که در صدر آمارهای کشور است، یادآور شد: در سال 89 قراردادی برای احداث آزادراه اصفهان-شیراز بسته شد که باید تا سال 95 به اتمام می رسید اما هنوز تکمیل نشده است در حالی که اگر این اتفاق می افتاد در کاهش مصرف سوخت نیز موثر بود و از تلفات جاده ای نیز کاسته می شد.

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه بیان داشت: وقتی در جایی سخت گیری از سوی دولت می شود باید در جای دیگر تسهیلاتی برای مردم قرار داده شود تا دچار فشار معیشتی نشوند همچنین باید در توزیع بودجه در سطح کشور نگاه عادلانه باشد که در حال حاضر نیست.

برخورد دوگانه با موضوع کوروش به عنوان تاریخی انکارناپذیر، غیرقابل قبول است

وی در ادامه یکی دیگر از دلایل نارضایتی مردم شیراز را برخوردهای ضدفرهنگی با جامعه ای فرهنگی دانست و عنوان کرد: یک نمونه این موضوع تخریب منازل میراث فرهنگی توسط پیمانکار مجری طرح توسعه حرم حضرت شاهچراغ(ع) بود که پرونده آن هم اکنون در کمیسیون اصل نود مجلس است و نمایندگان نیز شاهد تخلفات در این حوزه هستند.

پارسایی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد هستیم وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به چین می رود تا در سمینار بزرگی درباره تمدن های بزرگ شرکت کند و در این سمینار از کوروش مایه می گذارد، در حالی که در داخل کشور برخی تاریخ ایران را منکر می شوند و برخورد دوگانه با آن دارند.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: برخی مشکلاتی که منجر به اعتراضات اخیر در کشور شد ملی و برخی دیگر منطقه ای است که مسوولان باید در این زمینه ها پاسخگو باشند و مسوولانی که خود را دلسوز مردم می دانند تلاش کنند ناراحتی ها را برطرف کرده و آنها را به حداقل برسانند نه اینکه با مُسکن درد مردم را تا مدت کوتاهی ساکت کنند.

عناوین برگزیده