تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۷۶۳۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌ بینی وضعیت بازارها در هفته جاری / نگرانی‌های بورسی و احتمال گرانی دلار و طلا

می متالز - بررسی آخرین کارنامه هفتگی بازارها حاکی از صعودی بودن روند قیمت‌ها در همه بازارها است. اما آیا در هفته پیش‌ رو نیز دلار و طلا گران خواهد شد و شاخص بورس صعودی خواهد ماند؟
پیش‌ بینی وضعیت بازارها در هفته جاری / نگرانی‌های بورسی و احتمال گرانی دلار و طلا

به گزارش می متالز، پیش از شروع هفته اخیر آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ دلار بازدهی منفی ۰٫۷ درصدی، سکه طلا بازدهی مثبت ۰٫۸ درصدی، طلا بازدهی مثبت ۱٫۵ درصدی و بورس بازدهی مثبت ۳٫۲ درصدی.

به نظر می‌رسد اخبار سیاسی امکان تقویت بازار سهام و تعادل‌ بخشی به بازارهای دلار و طلا را دارند و اخبار اقتصادی هم مبین آن هستند که بازار ارز همچنان تحت کنترل قرار دارد و احتمالا بازار طلا هم متاثر از ثبات ارز روزهای پرنوسانی را نداشته باشد اما در عین حال کمتر از بازار ارز تحت کنترل است و احتمال تداوم روند قبلی در آن وجود دارد.

 دلار، طلا و بورس در هفته پیش‌ رو چه می‌شوند؟ / سیگنال‌های برای پیش‌ بینی هفتگی بازارها

در واقعیت نیز تقریبا همین اتفاق رخ داد و بازار سهام تقویت شد و میزان تغییر نرخ ارز نسبت به دیگر بازارها کمتر بود. اما در بازار طلا روند صعودی قیمت‌ها تشدید شد.

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: دلار بازدهی مثبت ۰٫۹ درصد، بورس بازدهی مثبت ۳٫۰۷ درصد، طلا بازدهی مثبت ۳٫۰۸ درصد و سکه بازدهی مثبت ۳٫۱۴ درصد.

ما در این شرایط که روند همه بازارها مثبت شده، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

ورود شناورهای کشورهای روسیه و چین به بندر چابهار برای شرکت در رزمایش مرکب سه‌ جانبه، تصویب اعزام ناو ژاپنی به خلیج فارس توسط هیات دولت این کشور برای حفاظت از تردد نفتکش‌ها که البته قرار نیست به نیروهای آمریکایی ملحق شود، اعلام سفارت ایران در ژاپن مبنی بر اینکه حضور نیروهای خارجی در جهت ثبات و امنیت منطقه ارزیابی نمی‌شود و اتهام جدید رئیس جمهور آمریکا به ایران، روسیه و سوریه در دخالت در منطقه ادلب از جمله اخبار سیاسی هستند که شاید برای فعالان بازارها حاوی پیام‌های نااطمینانی باشند.

اما در مقابل اظهارات اخیر معاون وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران تمدید نخواهد شد هم پیام تثبیتی برای بازارها احتمالا به همراه داشته باشد. با این حال به نظر می‌رسد تهدید سیاسی بازارها اثر بیشتری از اظهارات مقام روسی داشته باشد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

اما در بخش اخبار اقتصادی، یکی از مهمترین اتفاقات اقتصادی در چند روز اخیر، اعلام کارنامه جدید بازار مسکن بود. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در آذر ماه امسال میزان معاملات مسکن یک ماهه بیش از ۱۳۷ درصد افزایش یافته است.

شاید بخشی از این اتفاق به جذاب نبودن بازارهای دیگر برای صاحبان سرمایه‌های خرد ارتباط داشته باشد. در همین مورد چند روز پیش رئیس جمهور هم تاکید کرد که در ۹ ماهه اخیر بانک مرکزی همواره اعلام کرده که در سامانه نیما مشکلی برای پرداخت ارز وارداتی کالاهای مورد نیاز کشور ندارد.

با این حال رئیس کل بانک مرکزی درباره اثرگذاری اینستکس اظهار کرده است: تا زمانی که از ما نفت نخرند و درآمد نفت برای ما نیاید، اینستکس فقط حرف است.

در همین مورد هاله حامدی‌فر، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران هم گفته که نمی‌توانیم ارز صادراتی خود را از سوریه و عراق بازگردانیم. با این حال مدیر اداره صادرات بانک مرکزی آمار داده که از ۲۲ فروردین ماه امسال تا ۳۰ آذر ماه این سال حدود ۷۰ درصد منابع ارزی صادرکنندگان به چرخه اقتصادی کشور برگشته است.(روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران)

در مجموع به نظر می‌رسد در کنار اخبار سیاسی حاوی پیام نااطمینانی، در بخش اقتصادی نیز اخبار آنچنان امید بخشی به چشم نمی‌خورد که بتوان گفت بر اساس آن  تغییر روند بازارهای طلا و ارز محتمل است. اما در سوی دیگر در بازار سهام با توجه به اخبار سیاسی مورد اشاره احتمالا وضعیت این بازار به مانند هفته گذشته نباشد.

عناوین برگزیده