تاریخ: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۱۹
بازدید: ۸۵۲
کد خبر: ۷۶۴۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رجبی:

اکثر ساختمان های مسکن مهر مجوز نظام مهندسی ندارند/وزارت راه و شهرسازی مجوزها را صادر کرده است

می متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نظارتی بر ساختمان های مسکن مهر اظهار داشت: مسکن مهر سه استان مجوزهای نظارتی سازمان نظام مهندسی را دارا هستند.
اکثر ساختمان های مسکن مهر مجوز نظام مهندسی ندارند/وزارت راه و شهرسازی مجوزها را صادر کرده است

به گزارش می متالز، فرج الله رجبی با اشاره به تخریب ساختمان های مسکن مهر دراستان کرمانشاه در پی زلزله شب گذشته در خصوص نحوه نظارت سازمان نظام مهندسی بر این ساختمان ها اظهار داشت: در زمان ساخت و ساز پروژه های مسکن مهر به دلیل آنکه تلاش شد این ساختمان ها ارزانتر تمام شوند، بدون نظارت سازمان نظام مهندسی ساخته شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم نظارت سازمان نظام مهندسی بر مسکن مهر باعث می شود در حوادثی چون زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه شاهد خرابی ساختمان های مسکن مهر باشیم.

 

ساختمان های مسکن مهر از نظر ایستایی و سیستم باربری استاندارد قابل قبولی دارند

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم شورای اسلامی با ارزیابی ساختمان های تخریبی مسکن مهر این استان، توضیح داد:  عکس های ساختمان های تخریبی مسکن مهر کرمانشاه حاکی از آن است که ساختمان ها هنوز نقطه مثبت دارند و سیستم باربری و ایستایی آنها با کیفیت مناسبی ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه زلزله 7.2ریشتر کرمانشاه را لرزانده است، بیان داشت: با توجه به اینکه زلزله شدیدی از کرمانشاه تجربه شد، می توان گفت ساختمان های مسکن مهر از نظر ایستایی و سیستم باربری استاندارد قابل قبولی دارند، با این حال اکثر ساختمان های مسکن مهر دراستان ها بدون نظارت سازمان نظام مهندسی ساخته شده است.

 

ساختمان ها مسکن مهر از شمول نظارت سازمان نظام مهندسی خارج بودند

این نماینده مجلس تاکید دارد که زمان ساخت و ساز مسکن مهر وزارت راه و شهرسازی مسئولیت را برعهده گرفته و مستقیما و بدون گذاراندن مراحل قانونی مجوز پروانه ساخت و ساز این پروژه ها را صادر کرده است.

رجبی در ادامه با بیان اینکه در خصوص پروژه های مسکن مهر نگرانی هایی وجود دارد، گفت: تخریب ساختمان های مسکن مهر در استان کرمانشاه باعث  جوسازی علیه سازمان نظام مهندسی شده در حالی که بسیاری از ساختمان ها مسکن مهر از شمول نظارت سازمان نظام مهندسی خارج بودند بنابراین مسئولیت آنها با سازمان نیست و سازنده باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه مسکن مهر سه استان از نظارت سازمان نظام مهندسی برخوردار هستند، بیان داشت: باید از فضای به وجود آمده برای طبقه بندی کردن اطلاعات ساختمان ها استفاده کرد، اما متاسفانه با عبور از جو رسانه ای، موضوع کیفیت ساختمان ها فراموش می شود.

 

سیستم ثبت شناسنامه فنی مهندسی راه اندازی شود

این نماینده مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری بعد از زلزله بم در ابلاغ سیاست های کلی به نظارت سازمان نظام مهندسی تاکید داشتند، گفت: باید از ظرفیت سازمان نظام مهندسی استفاده کرد تا باری از دوش دولت در زمینه نظارتی برداشته شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اگر سیستم واحدی برای ساخت و سازها در نظر گرفته شود و نظارت بر ساختمان های کوچک، بزرگ، پر جمعیت و کم جمعیت صورت گیرد و سیستم ثبت شناسنامه فنی مهندسی راه اندازی شود در زمان حوادث مسئول نهادها مشخص خواهد شد.

عناوین برگزیده