تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۷۷۹۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

در پی شکوفا کردن توانمندی‌های بالقوه صنعت فولاد هستیم

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تفاوت‌هایی که دومین دوره جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های دیگر صنعت فولاد دارد، موجب می‌شود تا صنعتگران حوزه فولاد بتوانند با جامعه دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط پیدا کنند و به این ترتیب، تعامل نیازها و دانش موجود در کنار یکدیگر، موجب شکوفایی توانمندی‌های بالقوه صنعت فولاد کشور می‌شود.
در پی شکوفا کردن توانمندی‌های بالقوه صنعت فولاد هستیم

به گزارش می متالز، اسداله فرشاد اظهار داشت: در درجه اول، دوره دوم جشنواره و نماشگاه ملی فولاد ایران مانند تمام نمایشگاه‌های دیگر این حوزه، وظیفه معرفی توانمندی‌های ساخت و قابلیت‌های فنی و مهندسی سازندگان داخلی و شرکت‌های فنی مهندسی را بر عهده دارد اما تفاوت‌هایی نیز با سایر جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فولادی دارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره اهداف و محورهای اصلی دومین دوره نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران، بیان کرد: این رویداد همان‌طور که از نام آن پیداست در دو محور اصلی جشنواره و نمایشگاه دنبال می‌شود که هریک اهداف جداگانه و در عین حال در امتداد هم را در برنامه خود دارند.

وی درباره بخش جشنواره عنوان کرد: محور اول جشنواره است که در آن، برگزیدگان صنعت فولاد کشور اعم از مدیران، کارشناسان و صاحبان صنعت که در پنج دهه اخیر در این حوزه فعالیت داشته‌اند، متناسب با سهم تاثیر و زحمات آن‌ها در توسعه صنایع فولاد و در تحقق اهداف صنعتی و معدنی کشور، به عنوان چهره‌های ملی صنایع و معادن کشور معرفی شده و از آن ها تقدیر به عمل می‌آید.

فرشاد درباره اهداف و اولویت‌های محور نمایشگاهی جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران نیز گفت: محور دوم که نمایشگاه فولاد است علاوه بر ویژگی‌های مشترکی که با سایر نمایشگاه‌ها دارد، تفاوتی نیز با آن‌ها دارد؛ در سایر نمایشگاه‌ها صرفا توانمندی‌های شرکت‌کنندگان به تصویر کشیده می‌شود و محصولاتی که تولید و طراحی شده‌اند عرضه می‌شود که البته بسیار هم ارزشمند است زیرا شرکت‌کنندگان در نمایشگاه از دستاوردها اطلاع حاصل می‌کنند؛ اما موضوعی که در این نمایشگاه تاکید و تمرکز خاصی بر آن شده است، معرفی نیازهای شرکت‌های مختلف است که هم در بخش فنی و مهندسی و هم در تجهیزاتی که تاکنون در ایران ساخته نشده است، ارائه می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره تاثیر معرفی نیازهای فولادسازان در این نمایشگاه تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های موجود علیه ایران، مشکلات زیادی در خصوص تامین تجهیزات صنعت فولاد از کشورهای دیگر وجود دارد و رفع نیازهای زنجیره فولاد با کاهش میزان واردات نقش مهمی در پیشرفت این صنعت در کشور دارد؛ ما با توجه به شناخت از توانمندی‌های متخصصان و کارشناسان داخلی، اعتقاد داریم که توان داخلی می‌تواند پاسخگوی تامین این نیازها باشد. بنابراین با یک فراخوان، از شرکت‌های دانش‌بنیان، نیروهای کارآفرین و کارآمد و شرکت‌های توانمند داخلی درخواست کردیم تا در مورد تامین این نیازها فکر کنند. تاثیر این نمایشگاه متناسب با کاهش سهم ارزبری صنایع آهن و فولاد ارزش‌گذار است.

وی در این مورد افزود: در واقع هدف انجمن تولیدکنندگان فولاد این بوده که اطلاعات و توانمندی‌ها مبادله شوند و صاحبان صنایع بتوانند از امکانات بالقوه موجود داخلی برای تامین نیازهای صنعت فولاد کشور و کاهش وابستگی به واردات و رهایی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها استفاده کنند.

فرشاد درباره نمونه‌های عینی نتایج این نوع معرفی نیازها در صنعت فولاد، یادآور شد: نمونه‌های زیادی از تاثیر این موضوع در صنعت فولاد دیده می‌شود. مثلا اگر تا چند سال پیش سهم ارزبری تولید هر تن فولاد، اسلب یا ورق در کشور، ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار بود که با ترویج ساخت داخل، ارتقای سطح توانمندی‌های داخلی و شناخت تولیدکنندگان مواد و تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد و تولید آن‌ها در کشور، این ارزبری به ۷۵ دلار تقلیل پیدا کرده است و اگر شرکت‌های فولادی چند نوبت در این گونه نمایشگاه‌ها نیازهای خود را معرفی کنند و یا اسناد و مدارک این نیازها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد، این امکان وجود دارد که در جهت رفع این وابستگی‌ها و تامین نیازها گام‌های موثری برداشته شود.

وی نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران را جایگاهی برای حضور دانشمندان، فرهیختگان، دانش‌آموختگان و دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه‌های فنی مهندسی کشور و یک پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت آهن و فولاد دانست و تاکید کرد: بدون شک این پتانسیل و در شرکت‌های داخلی ما وجود دارد و کافی است که تولیدکنندگان فولاد با طرح مشکلات و نیازهای خود، فرصت شکوفایی را در اختیار متخصصان داخلی قرار دهند؛ همان طور که می‌دانید تا چند سال پیش توربین هم در داخل کشور تولید نمی‌شد ولی در حال حاضر توربین‌های گازی کلاس اف توسط شرکت توگا تولید می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه همچنان در مورد تامین برخی تجهیزات حساس و با فناوری ویژه همچنان نیازمند واردات هستیم، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در حال حاضر همچنان برای تامین برخی قطعات و مواد به واردات از خارج کشور متکی باشیم ولی مهم این است که در هر حال فرآیند ساخت داخل، سهم ارزبری را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد و در بلندمدت می‌تواند به خودکفایی کامل منجر شود.

گفتنی است، دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت نمایشگاه جامع ارائه فرصت‌های بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی، از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و با مشارکت شرکت‌های مختلف فعال در عرصه فولاد کشور از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ دی ماه ۱۳۹۸ در محل برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

عناوین برگزیده