تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۳
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۸۲۶۷۱
سرویس خبر : محیط زیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد:

غرب شیراز به منطقه حفاظت‌شده تبدیل می‌شود

می متالز - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از ایجاد منطقه حفاظت شده در آینده در غرب شیراز خبر داد و گفت: غرب شیراز به منطقه حفاظت شده تبدیل خواهد شد، از این رو ایجاد واحدهای جدید معادن شن و ماسه در این منطقه ممنوع است، واحدهای موجود نیز در اولویت انتقال به مناطق دیگر قرار دارند.
غرب شیراز به منطقه حفاظت‌شده تبدیل می‌شود

به گزارش می متالز، حمید ظهرابی افزود: این موضوع در حال پیگیری است و بر اساس اهمیتی که مناطق غرب شیراز در تامین آب و تولید اکسیژن دارد و تاثیری که در حفظ هوای پاک شیراز می گذارد این منطقه قطعا در آینده نزدیک به منطقه حفاظت شده تبدیل می شود.

ظهرابی اضافه کرد: همه تلاش‌ها معطوف بر این است که این اکوسیستم طبیعی کارکرد خود را داشته باشد و استعلام از مراجع ذیربط برای تبدیل غرب شیراز به منطقه حفاظت شده انجام شده است و بخشی از غرب شیراز به منطقه حفاظت شده تبدیل خواهد شد.

نظارت بر معادن شن و ماسه با اولویت انتقال 

وی در باره فعالیت معادن شن و ماسه دراین منطقه هم گفت: مسئله معادن در غرب شیراز از دو جنبه ایجاد آلودگی و انتشار گردو غبار در هوا در جهت باد غالب در مسیر شیراز و همچنین از جنبه مسایل ذخیره آب قابل بررسی است، معادن غرب شیراز عمدتا درشت دانه هستند و یژگی مهم این معادن در این منطقه برای آن است که روان آب هایی که ایجاد می‌شود در بالا دست جذب این سازندهای درشت دانه شود و منابع آب زیر زمینی را تغذیه کند و همچنین مانع ایجاد سیلاب شود.

به گفته این مسوول برداشت های بی رویه از این منابع و معادن در واقع که مثل اسفنج عمل می کنند شرایط را برای سیلابی شدن جوزه آبخیر فراهم می کند و می تواند منجر به ایجاد سیلاب‌های شدید شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: علاوه بر این دستکاری کردن در این معادن و به هم زدن این شرایط واکوسیستم، تنوع زیستی را هم دچار مشکل و اختلال می کند و باعث آسیب دیدن گونه های گیاهی و جانوری می‌شود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه ایجاد آلودگی و گرد و غبار با برداشت‌های بی رویه از این معادن افزایش می یابد افزود: این موارد با ایجاد باد غالب پاکیزگی هوای شیراز را دستخوش تغییر می‌کند، سازمان حفاظت محیط زیست برای حل هر دو جنبه این مشکل فعالیت‌های گسترده داشته است، با تصویب شورایعالی معادن و پیگیری این سازمان ایجاد هر گونه معدن جدید در غرب شیراز ممنوع است، معادن موجود یکسال اجازه تمدید پروانه فعالیت دارند ، منوط به اینکه برای انتقال به مکان مناسب تصمیم گیری کنند.

ظهرابی اضافه کرد: تصمیمی که در شورای معادن استان فارس گرفته شده این است که این معادن در مکان مناسبی با مطالعه ای که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌گیرد مستقر شوند، در فرجه زمانی سه ساله این امر محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: برای کاهش آلودگی این معادن هم تلاش‌های گسترده انجام گرفته است، کارشناسان به طور گسترده از این معادن بازدید دارند و اقدامات موثری در جهت اخطار و تعطیلی معادنی که آلودگی بیشتری دارند صورت پذیرفته است، برخورد قضایی با برخی از واحدهای سنگ شکن و معادن متخلف هم انجام شده است، با تاکیدات انجام شده فعالت این واحدها در شب و در روزهای تعطیل ممنوع شده و استفاده از دوش آب در تمام مراحل تولید اجباری شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در ادامه گفت: همچنین موضوع بازچرخانی آب در این معادن و واحدهای صنعتی اجباری است، آبی که مصرف می شود بازچرخانی می شود، با استفاده از نصب تیکنر آب دوباره استفاده می‌شود.

عناوین برگزیده