تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۳۴
بازدید: ۱۰۲۰
کد خبر: ۸۳۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
طاهری تشریح کرد:

از آخرین وضعیت پروژه‌های MMTE چه خبر؟

می متالز - مدیرعامل شرکت MMTE معتقد است: با پروژه‌های فولادی که در دست انجام است به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد نزدیک خواهیم شد اما از نظر تولید واقعی شاید تنها 40 میلیون تن محقق شود اما با توجه به نیاز بازار داخل حدود 12 میلیون تن محصول باید راهی بازارهای صادراتی شود. برای موفقیت در صادرات باید کیفیت و تعهد به قراردادهای بین‌المللی مدنظر قرار گیرد.
از آخرین وضعیت پروژه‌های MMTE چه خبر؟

به گزارش می متالز، محمدرضا طاهری مدیرعامل شرکت MMTE گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:



ارزیابی شما از بیست و یکمین کنفرانس آهن و فولاد متال بولتن در دبی که اخیرا برگزار شد، چیست؟

این کنفرانس دو جنبه داشت. یک جنبه آن اطلاعاتی بود که در جلسات در زمینه بازار و تکنولوژی فولاد مباحثی ارائه شد اما مزیت دیگر آن است که مدیران مختلف چه ایران و چه از کشورهای دیگر را می‌توان در این کنفرانس ملاقات کرد و مذاکراتی درباره پروژه‌ها و برنامه‌‌‌های آنها داشته باشیم زیرا ما یک شرکت EPC CONTRACTOR بوده و به دنبال مشتریانی برای احداث کارخانه هستیم. در این کنفرانس موارد مختلفی وجود داشت که امیدواریم در آینده بتوان از آنها استفاده کرد.



شما با چه تکنولوژی‌هایی بیشتر همکاری دارید؟

با توجه به اینکه صاحب لیسانس میدرکس در ایران هستیم، عمدتا واحدهای احیا را با لیسانس میدرکس احداث می‌کنیم اما برای واحدهای دیگر مانند فولادسازی، گندله‌سازی و یا کنسانتره به دلیل آنکه لیسانس خاصی ندارند، آمادگی داریم با هر شریک خارجی این پروژه‌های را جلو ببریم.



آیا در زمینه کنسانتره و گندله‌سازی در ایران وارد شده‌اید؟

پیشتر در اولین گندله‌سازی 5 میلیون تنی شماره 1 گل گهر مشارکت داشتیم و از ابتدا تا راه‌اندازی و بهره‌برداری از این پروژه را دنبال کردیم.



در حال حاضر چه پروژه‌هایی را در دستورکار داشته و آخرین وضعیت آنها به چه صورت است؟

2 پروژه فولادسازی در دست اقدام است که یکی از آنها مربوط به جهان فولاد سیرجان بوده و امیدواریم سال آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین دومین پروژه فولادسازی، میانه با فاینانس چین است. البته برنامه‌های این فاینانس کمی کند پیش‌ می‌رود. امیدواریم این پروژه نیز در سال 98 به بهره‌برداری برسد.
در حوزه احیا نیز در سال جاری 2 واحد احیا در دست اتمام است که به بهره‌برداری می‌رسند. یکی از آنها احیای مستقیم 800 هزار تنی سبز‌وار و دیگر احیای مستقیم 2 میلیون تنی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌‌گهر است که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.



آیا پروژه‌های دیگری به شما پیشنهاد شده است؟

بله، پروژه‌های دیگری مانند احیای مستقیم مگامدول پاسارگاد با 1.7 میلیون تن در شیراز، احیای مستقیم اردکان با ظرفیت 960 هزار تن و احیا مستقیم بافق با ظرفیت 800 هزار تن که جزو پروژه‌های هشت‌گانه بود که به بخش خصوصی واگذاری شد، در دستورکار قرار دارد.



چشم انداز دستیابی به 55 میلیون تن فولاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا به این عدد دست پیدا خواهیم کرد؟ در صورت دستیابی برای حضور در بازارهای جهانی باید چه تدابیری انجام شود؟

با توجه به پروژه‌هایی که کار خود را شروع کرده‌اند، از نظر ظرفیت به این عدد نزدیک خواهیم شد اما از نظر بهره‌برداری ممکن است به 40 میلیون تن تولید واقعی در آن سال دست پیدا کنیم. البته همین میزان هم در بازار داخلی ایران مصرف نخواهد شد و باید 10 تا 12 میلیون تن آن صادر شود. در نتیجه باید از امروز شرکت‌های تولیدی به دنبال حضور در بازارهای بین‌المللی باشند تا در آن زمان در زمینه صادرات مشکلی نداشته باشیم. حال برای برندینگ و حضور در بازارهای جهانی باید به دو نکته توجه داشت و آنها را دنبال کرد. اول آنکه باید از نظر کیفیت محصولاتی را برای عرضه در بازارهای بین‌المللی داشته باشند. همچنین در کنار آن باید از نظر تعهدات بین‌المللی سعی کنند قراردادهای بلندمدت با اندیس‌ها و قیمت‌های بین‌المللی منعقد کرده و از نظر زمان و کیفیت به تعهدات خود عمل کنند. زیرا برخی از خریداران به‌ محض آنکه قیمت فولاد افزایش پیدا می‌کند، از عرضه خودداری می‌کنند. در حالی که طبق قرارداد مشخصی به آنها متعهد شده‌اند. عمل به تعهدات بین‌المللی از نکات لازم برای صادرات در بازارهای جهانی است.



آیا با ایریتک نیز فعالیت دارید؟

ما در کنار هم واحدهای احیای مستقیم و فولادسازی را انجام می‌دهیم اما هم ما و هم آنها شرکت‌هایی مستقل بوده و در برخی موارد با یکدیگر رقابت می‌کنیم. حال شاید در آینده نیز بتوانیم همکاری‌هایی با یکدیگر داشته باشیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده