تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۷:۳۵
بازدید: ۶۸۵
کد خبر: ۸۳۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آلکور امکان تولید ارزان قیمت آلومینیوم فلوراید مورد استفاده در واحدهای ذوب را فراهم می‌کند

می متالز - پروژه آلکور، یکی از پروژه‌های پیش‌رو در صنعت آلومینیوم است که با استفاده از جدیدترین روش‌های فرآوری، بهره‌برداری از منابع غیراقتصادی را اقتصادی کرده است. در این روش، از کانسنگ‌های بوکسیت کم عیار که عمدتا فاقد ارزش اقتصادی برای تولید آلومینا هستند، برای تولید سایر محصولات با ارزش استفاده می‌شود.
آلکور امکان تولید ارزان قیمت آلومینیوم فلوراید مورد استفاده در واحدهای ذوب را فراهم می‌کند

به گزارش می متالز، شرکت بوکسیت استرالیا (Australian Bauxite Ltd)، در حال اجرای صنعتی طرحی است که در آن از کانسنگ‌های کم عبار بوکسیت (با عیار آلومینایی در حد 35 درصد)، که عموما فاقد ارزش اقتصادی برای پالایش و تولید آلومینا هستند، برای تولید سایر محصولات با ارزش استفاده می‌کند که از این میان می‌توان به آلومینیوم فلوراید اشاره کرد که به‌طور گسترده در واحدهای ذوب آلومینیوم و همچنین باتری‌های لیتیوم- یون استفاده می‌شود.

در این تکنولوژی، که به فرآیند آلکور (ALCORE) شهره است، بوکسیت کم عیار در فلوئوروسیلیک اسید (FSA) که خود محصولی جانبی از کارخانجات تولید کود شیمیایی است، حل می‌شود. گفتنی است که از فلوئوروسیلیک اسید برای فلوریداته کردن آب آشامیدنی (به‌عبارتی افزودن فلوراید به آب آشامیدنی) به‌منظور بهبود کیفیت آن و جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌شود. علاوه بر آن، این تکنولوژی امکان استفاده از باطله‌های خاکستر زغال‌سنگ را نیز به جای بوکسیت کم‌عیار فراهم می‌آورد. از مهم‌ترین جنبه‌های اقتصادی این طرح امکان تولید آلومینیوم فلوراید با کمتر از 70 درصد هزینه‌های عملیاتی در سایر روش‌های متداول و همچنین نیاز به هزینه سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر روش‌ها است.

با انحلال بوکسیت در فلوئوروسیلیک اسید، تقریبا تمامی مواد معدنی به‌جز ترکیبات هیدروکربنی حل شده، و بدین ترتیب ترکیبات حاوی هیدروکربن به‌راحتی قابل جدایش است که از آن می‌توان به‌عنوان سوخت در سایر فرآیندها استفاده کرد. مواد معدنی محلول، عموما به صورت فلوراید بوده که طی فرآیند اکسیداسیون، به غیر از آلومینیوم تبدیل به اکسید شده و با خلوص بالایی راسب می‌شوند و در نهایت امکان تبلور ذرات آلومینیوم فلوراید را فراهم می‌کند.

در حال حاضر، ظرفیت اولیه در نظر گرفته شده برای بهره‌برداری از طرح آلکور، 50 هزار تن فرآوری بوکسیت‌های کم عیار در سال است که قادر به تولید محصولاتی چون آلومینیوم فلوراید، اکسید تیتانیوم، اکسید سیلسیم (سیلیس) و هماتیت (به‌عنوان رنگ‌دانه) با ارزشی بین 600 تا 3،000 دلار بر هر تن است. جدول زیر، مشخصات ارزش واحد هر یک از محصولات تولیدی این طرح را نشان می‌دهد. مطالعات امکان‌سنجی برای چنین تناژی از فرآوری، مقدار سرمایه‌گذاری تا 50 میلیون دلار استرالیا را اقتصادی نشان داده است که از این میزان تا کنون کمتر از 16 میلیون دلار استرالیا هزینه شده است. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، انتظار می‌رود که بهره‌برداری از این طرح، تا پایان سال 2019 به سرانجام برسد.

گفتنی است که در 5 سال گذشته، قیمت فلوراید آلومینیوم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین محصول پروژه آلکور، به‌واسطه افزایش چشم‌گیر تقاضا از سوی تولیدکنندگان آلومینیوم در کنار تولیدکنندگان باتری لیتیوم- یون حدود 2 برابر افزایش یافته؛ به‌طوری که طی این دوره از مقدار 800 دلار به‌ازای هر تن به بیش از 1،600 دلار به‌ازای هر تن افزایش داشته است. برای تولید هر تن آلومینیوم اولیه در واحدهای ذوب، بیش از 25 کیلوگرم آلومینیوم فلوراید استفاده می‌شود. با در نظر گرفتن تولید سالانه 60 میلیون تن آلومینیوم اولیه، می‌توان گفت که تنها از سوی واحدهای ذوب، تقاضای جهانی آلومینیوم فلوراید بالغ بر 1.5 میلیون تن می‌شود که با اضافه کردن تقاضا از سوی باتری‌سازان این رقم بیشتر هم خواهد شد.

عناوین برگزیده