تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۸۴۰۳۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
گزارشی از دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران؛

بومی‌سازی در قاب فولادی!

می متالز - دومین جشنواره ملی فولاد ایران که بسیاری از فعالان صنعت فولاد کشور در انتظار برگزاری آن بودند، در دهه سوم دی ماه ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد و مراسم افتتاحیه آن در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. نمایشگاه ملی فولاد ایران نیز در محوطه برج میلاد همزمان با جشنواره و در سه سالن میزبان بازدیدکنندگان بود. استقبال از این مراسم مطابق پیش‌بینی‌ها بسیار خوب بود و تقریبا تمام شرکت‌های شاخص در عرصه فولاد در آن شرکت داشتند.
بومی‌سازی در قاب فولادی!

به گزارش می متالز، مراسم افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد با حضور چهره‌های شاخصی نظیر خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو، سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور، اسداله فرشاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه، محمود نوریان مدیرعامل شرکت چادرملو، کسری غفوری مدیرعامل فولاد خراسان، علی محمدی مدیرعامل فولاد خوزستان، فرزاد ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان و جمعی دیگر از مدیران و فعالان صنعت فولاد آغاز شد. نکته‌ای در این مراسم جلب توجه می‌کرد، عدم حضور بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این مراسم بود که به دلیل کسالت همسر خود در مراسم افتتاحیه حضور نداشت.

افتتاحیه‌ای حول محور بومی‌سازی

مراسم افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و معرفی بخش‌های مختلف این رویداد، در حالی که  سورنا ستاری، معاون تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری و خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو، مهمانان ویژه این مراسم بودند به طور رسمی آغاز شد.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران: بومی‌سازی نیاز به حمایت دارد

اسداله فرشاد که در غیاب بهرام سبحانی، وظیفه خوشامدگویی رسمی به شرکت‌کنندگان در جشنواره را نیز به عهده داشت به عنوان اولین سخنران مراسم افتتاحیه پشت تریبون حاضر شد.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران پس از خوشادگویی و قدردانی از حضور فولادسازان کشور در این جشنواره، اظهار داشت: جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران دو هدف عمده را دنبال می‌کند که اولین هدف معرفی و قدردانی از مدیران فولاد کشور و زحمات آن‌ها است و هدف مهم دیگر، معرفی پتانسیل‌های موجود در کشور در راستای توسعه و پیشرفت صنعت فولاد و تلاش برای بومی‌سازی هرچه بیشتر این صنعت است.

وی با اشاره به رونمایی سامانه سامانه جامع بومی‌سازی کشور با کمک ایمیدرو طی سه ماه گذشته عنوان کرد: در شرایط کنونی و تحریم‌های موجود، نیاز به بومی‌سازی و تولید داخلی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو: تحریم صنعت فولاد نشانه پیشرفت این صنعت است

مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با توجه به همزمانی با اعلام فهرست جدید تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران که تعداد زیادی از شرکت‌های فولادی را شامل می‌شد، رنگ و بوب متفاوتی به خود گرفته بود و محور بسیاری از گفت‌و‌گوها در این مراسم بود. خداداد غریب‌پور نیز در سخنرانی خود در این مراسم به این موضوع اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن صنعت فولاد ایران در فهرست تحریم‌های اخیر آمریکا نشان‌دهنده این است که روند حرکت ما در این صنعت خوب بوده است.

وی با ذکر این نکته که بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور، امروز به عنوان یک راهکار اساسی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: بومی‌سازی صنعت فولاد به عنوان نقطه‌ای که توسط دشمن تحت فشار قرار گرفته، باید مورد حمایت و توجه قرار گیرد و شرکت‌های فولادی باید برای بومی‌سازی ساختار ایجاد کنند؛ زیرا بدون ساختارسازی نمی‌توان در این حوزه به طور مطلوب عمل کرد.

غریب‌پور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر این نکته که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این زمینه به شکل مطلوب عمل کرده و در حوزه تولید فولاد ایجاد ساختار کرده است، عنوان کرد: نیاز است که قطعه‌سازان فولادی نیز برای دستیابی به ساختار مدون، انجمن قطعه‌سازان فولاد را تشکیل دهند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: بومی‌سازی با خرید خط تولید تفاوت دارد.

سخنران بعدی مراسم افتتاحیه جشنواره ملی فولاد ایران سورنا ستاری بود. وی با ابراز تاسف و همدردی درباره از اتفاقات تلخ اخیر در کشور که منجر به فوت تعداد زیادی از هموطنان ما شد، در رابطه با لزوم بومی‌سازی در کشور عنوان کرد: اگر می‌خواهیم رابطه بین صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم باید از خرید خط تولید، به سمت ایجاد آن، پیشروی کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تاکید بر این موضوع که نباید انتظار داشته باشیم پژوهش، با سرمایه‌گذاری دولت به بازده برسد عنوان کرد: حاصل سرمایه‌گذاری دولتی در این زمینه همین شرکت‌های دولتی‌ای است که قابلیت رقابت را ندارند؛ محصولات را باید از شرکت‌ها بخواهید و نقش دانشگاه‌ها حمایت‌کننده است.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های ما به این نتیجه رسیده‌اند که با سرمایه‌گذاری دولتی، سقف آرزوهای آن‌ها محدود است و دولت اگر در سرمایه‌گذاری صنعت ورود کنند، آن را خراب می‌کنند.

ستاری با اشاره به این موضوع که فروش نفت طی سال‌های دراز، کارآفرینی ما را سرکوب کرده است، یادآور شد: فروش ۱۱۰ ساله نفت این مساله را در ذهن ما ایجاد کرده که همه چیز خریدنی است! با پول نفت دیگر نمی‌شود کشور را اداره کرد که این اشتباه است؛ با پول می‌‌شود صاحب کارخانه شد ولی صاحب صنعت نه؛ با پول نمی‌شود صاحب تکنولوژی شد و باید آن را آموخت.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه لزوم توجه به ساختارهای حوزه صنعت در کشور عنوان کرد: برای ما موجب سرافکندگی است که با وجود ۱۱۰ سال تجارت نفت، امروز یک کشور کوچک ما را درباره واردات کک تحریم کند.

وی در این مورد افزود: ما در این سال‌ها ساختارهای وارداتی بسیار خوب و در مقابل، ساختارهای صادراتی بسیار ضعیف داریم.

ستاری یادآور شد: در تحریم قبلی، ما علاوه بر مشکل الکترود، مشکل کاتالیست هم داشتیم اما امروز دیگر در کشور، مشکل کاتالیست نداریم که این حاصل تلاش فعالان حوزه فولاد کشور در بحث بومی‌سازی است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان تاکید کرد: نگاه جدیدی در صنعت فولاد کشور در حال شکل‌گیری است و این نشان از آینده بهتر این صنعت در کشور دارد.

مدیرعامل شرکت مبارکه اصفهان: به سمت فرآیندسازی پیش می‌رویم.

حمیدرضا عظیمیان سخنران بعدی مراسم افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران بود. وی در سخنان خود ابراز داشت: ما در شرکت فولاد مبارکه به این نتیجه رسیدیم که پس از گذشت این سال‌ها باید از قطعه‌سازی به سمت فرآیندسازی پیش برویم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که طی پنج سال آینده بتوانیم صاحب دانش یک واحد فولادسازی از ابتدا تا انتها باشیم و در این راستا از هم افزایی جمعی از سراسر کشور کمک گرفته‌ایم تا به این هدف بزرگ برسیم.

عظیمیان در این مورد افزود: در حال حاضر نیز در حال ساخت قطعه اسکین پست در پروسه نورد سرد هستیم و این کار را به عنوان یک آزمون مدنظر داریم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مورد این جشنواره نیز گفت: این جشنواره و نمایشگاه بسیار خوب است ولی آفت این نوع گردهمایی‌ها این است که به حرف و نمایش انحراف پیدا می‌کند و ما باید در این جشنواره از این انحراف پیشگیری کنیم؛ ما باید یک ارزیابی درباره تفاهم‌نامه‌های به ثمر نشسته داشته باشیم و دوره‌های بعدی را با دید بازتر برگزار کنیم.

وی در مورد اهمیت تحقیق و دانش در عرصه صنعت یادآور شد:‌ باید برای رسیدن به نتیجه در این مسیر، از مال و وقت هزینه کرد و اگر قرار بود کار تحقیق و دانش آسان باشد، تا این حد ارزشمند نبود.

مدیرعامل بانک صادرات ایران: مهم‌ترین مساله ما خودباوری است

مدیرعامل بانک صادرات نیز از مهمانان حاضر در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران و از سخنرانان این مراسم بود.

صیدی در سخنان خود در این مراسم اظهار داشت: ظرفیت تولید فولاد کشور نسبت به اوایل انقلاب حدود ۶۰۰ برابر شده است که دستاورد بی نظیری محسوب می‌شود وکارنامه صنعت در این خصوص قابل تقدیر است.

وی افزود: در دهه ۴۰ که ایران به دنبال دستیابی به صنعت فولاد بود، آمریکا همه تلاش خود را کرد تا مانع از رسیدن کشور به تولید فولاد شود ولی کشور امروز از این منظر در جایگاه مطلوب جهانی قرار دارد.

مدیرعامل بانک صادرات درباره نقش این بانک در مسیر تحقق اهداف صنعت فولاد بیان کرد: بودن در کنار صنایع زیرساختی از جمله فولاد از وظایف ما بوده است و ما در کنار صنعت فولاد هستیم تا این صنعت به ظرفیت تولید ۴۵ میلیون تن برسد.

وی از فعالان صنعت فولاد درخواست کرد تا برای ایجاد ظرفیت تولید ۴۵ میلیون تن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و در این مورد افزود: بانک صادرات اعلام آمادگی می کند که تامین مالی در این زمینه انجام دهد تا در سال‌های آینده صنعت فولاد را به عنوان یک صنعت کاملا داخلی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو: ما ۱۲ هزار قطعه را بومی‌سازی کرده‌ایم

محمود نوریان در سخنان خود در این مراسم، با اشاره به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ذکر کرد: سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در صنعت بسیار مطلوب است ولی در صورتی که امکان ادامه کار برای این شرکت‌ها وجود داشته باشد.

نوریان در این مورد خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی، بهترین حالت موجود برای شرکت‌های فولادی کشور، فعالیت به صورت واحدهای خصولتی است.

وی در ادامه عنوان کرد: خرسندیم که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یک دانشگاه علمی و کاربردی است و تا امروز بیش از ۱۲هزار قطعه را بومی‌سازی کرده است؛ ما با این فعالیت‌ها، قدم‌های بلندی را در خصوص بومی‌سازی صنعت فولاد برداشته‌ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: برگزاری جشنواره ملی فولاد در شرایط کنونی بسیار ارزشمند است

آقامحمدی نیز که از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه جشنواره ملی فولاد بود، گفت: ما در صنعت فولاد در گذشته مشکلات زیادی داشتیم و بارها سفرهایی به کشورهای خارجی انجام شد تا مشکلات فنی صنعت فولاد برطرف شود و خوشبختانه امروز در شرایط خوبی در این زمینه قرار داریم.

وی با اشاره به مشکلات مسیر صنعت فولاد تا امروز بیان کرد: آنچه امروز به آن رسیده‌ایم راحت به دست نیامده و بسیار ارزشمند است و کشور برای رشد اقتصاد، روی صنعت فولاد حساب می‌کند.

وی گفت: اراده‌ای که ما داریم این است که زنجیره فولاد را به طور کامل در اختیار داشته باشیم. پس کشور باید تا سال آینده الکترود گرافیتی را تولید کند و وابستگی ما در این مورد برطرف شود.

امضای چند تفاهم‌نامه فولادی

در خلال مراسم افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران علاوه بر سخنرانی‌های متعدد، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری‌ای نیز میان شرکت‌ها، نهادها و ارگان‌های مختلف به امضا رسید که معرفی برخی از آنها خالی از لطف نیست.

اولین تفاهم‌نامه همکاری در این مراسم، تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه تهران بود. همچنین تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و بانک صادرات در راستای حمایت از تولید داخلی به امضا رسید.

علاوه بر این، در این مراسم شرکت ذوب آهن اصفهان با راه آهن جمهوری اسلامی ایران و نیز شرکت متروی تهران قراردادهایی به ارزش ۱۲ میلیون و یک میلیون یورو به امضا رساند. شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت متروی اصفهان برای تامین ریل به امضا رساند.

در این مراسم قرارداد سه‌جانبه‌ای نیز میان شرکت فولاد اکسین، شرکت فولاد مبارکه و لوله‌سازی اهواز برای ساخت ۳۵۰ هزار تن لوله ایکس۷۰ به امضا رسید. تفاهم‌نامه دیگری نیز میان شرکت فولاد اکسین و خانه معدن ایران برای ساخت ۲۵ هزار تن ورق ضدسایش با صرفه‌جویی ارزی ۲۵ میلیون یورو به امضا رسید.

از دیگر تفاهم‌نامه‌های به امضا رسیده در این مراسم، تفاهم‌نامه‌ای بود که میان شرکت گل‌گهر، شرکت گهر روش سیرجان و شرکت رومان برای ساخت خط تولید یک میلیون تنی کنسانتره امضا شد.

یک پنل تخصصی برای بومی‌سازی

پس از پایان مراسم افتتاحیه جشنواره و افتتاح رسمی نمایشگاه، دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران وارد مباحث تخصصی در صنعت فولاد شد و پنل تخصصی بومی‌سازی با حضور بهادر احرامیان و اسداله فرشاد اعضای انجمن فولاد، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی و طاهرزاده عضو هیات مدیره شرکت گل‌گهر در سالن اصلی جشنواره برگزار شد.

طاهرزاده در این پنل با اشاره به این نکته که بومی‌سازی نیازمند ساختار و تدوین ساختار خاص خود است اظهار داشت: در شرکت گل‌گهر که 34 درصد از کنسانتره و 25 درصد از تولید گندله کشور را بر عهده دارد، این اتفاق افتاده است و پژوهشکده‌ای برای بومی‌سازی و تولید داخلی و کار پژوهشی در این زمینه مشغول فعالیت است.

منصور یزدی‌زاده نیز در این پنل عنوان کرد: بومی‌سازی باید دیر یا زود انجام می‌شد و ذوب آهن به عنوان قدیمی‌ترین عضو صنعت فولاد کشور، از زمان راه‌اندازی تا کنون بسیاری از قطعات مصرفی خود را بومی‌سازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه ذوب آهن تمامی تعمیرات اساسی کوره بلند را بدون حضور خارجی‌ها انجام می‌دهد، تصریح کرد: ذوب آهن این توانایی را دارد تا در صورت وجود تقاضا برای ساخت کوره بلند، کلیه مراحل طراحی و اجرای آن را انجام دهد.

بهرام شکوری نیز در این پنل خاطرنشان کرد: در مجموعه ما یک هزار و 300 قطعه بومی‌سازی شده و در بحث تربیت نیروهای انسانی کوشش‌های فراوانی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ‌در حال حاضر تعداد دانشگاه‌های ایران، از چین و هند بیشتر است، عنوان کرد: نیروهای ما سه ماه در دانشگاه و سه ماه در هپکو آموزش دیدند و نتیجه این شد که قطعه‌ای ساختیم که حتی خارجی‌ها گمان تولید آن را نداشتند. در نهایت قیمت تمام شده ما کاهش یافت.

شکوری تاکید کرد: دولت می‌تواند مشوق‌هایی برای صنایع لحاظ کند که آنها را به سمت نوآوری، تحقیق و توسعه سوق دهد.

برگزاری پنل‌ها و کارگاه‌های تخصصی در کنار نمایشگاه ملی فولاد ایران تا روز پایانی این رویداد در مجموعه نمایشگاهی برج میلاد ادامه یافت و فعالان حوزه فولاد با توجه به نیاز، در این کارگاه‌ها حضور پیدا کردند. 

عناوین برگزیده