تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۴۰
بازدید: ۷۵۰
کد خبر: ۸۶۲۵
سرویس خبر : انرژی

ایران از شرکت گاز پروم برای مشارکت در ساخت خط لوله دریایی انتقال گاز ایران به عمان دعوت کرد

می متالز - ایران رسما از شرکت گاز پروم برای مشارکت در ساخت خط لوله دریایی انتقال گاز ایران به عمان دعوت کرد.
ایران از شرکت گاز پروم برای مشارکت در ساخت خط لوله دریایی انتقال گاز ایران به عمان دعوت کرد

به گزارش می متالز، رسما از روسیه برای ساخت خط لوله دریایی انتقال گاز به عمان دعوت کرد، به این ترتیب علی کاردر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از شرکت گازپروم در ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به عمان دعوت و ابراز تمایل کرده است این شرکت روسی در ساخت خط لوله حضور داشته باشد.

شهریور سال جاری  بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با همتای عمانی خود دیدار و گفت‌وگویی داشت و نتیجه این دیدار توافق برای احداث خط لوله ای با ظرفیت ارسال یک میلیارد فوت مکعب گاز معادل ٢٨ میلیون مترمکعب در روز و سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب از سوی ایران و به صورت مشترک میان دو کشور بود. ارزش صادرات ۱۰ میلیارد متر مکعب گازایران به این کشور نیز حدود ۱.۵ تا دو میلیون دلار تمام می‌شود.
اواسط زمستان سال گذشته زنگنه پس از مذاکرات میان هئیت‌های متشکل از مسئولان و مدیران وزارت نفت ایران و عمان در یک نشست خبری مشترک با محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان با اشاره به ادامه فرآیند فعالیت‌های رو به جلو مربوط به پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، گفت: نقشه برداری در آب‌های عمیق ظرف چند ماه آینده و تا ۱۰ اسفندماه ۹۵ تمام می شود و  پس از آن وارد مرحله رفتن به مناقصه می‌شویم.
در سال 2013، دو کشور موافقتنامه‌ای 25 ساله به ارزش 60 میلیارد دلار در زمینه عرضه گاز به عمان به امضا رساندند، اما از آن زمان به این طرف، این پروژه که شامل ساخت یک خط لوله در زیر دریاست، متوقف مانده است،با این حال هدف‎گذاری برای اجرا و تکمیل پروژه و رسیدن گاز ایران به عمان سال ۲۰۲۰ میلادی است.

عناوین برگزیده