تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۹۴۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صادرات کارنشده‌های آلومینیومی خالص امارات، سالانه 19 درصد رشد داشته است

می متالز - امارات متحده عربی با ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه بیش از 2.4 میلیون تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در منطقه خاورمیانه و دارای رتبه پنجم از منظر ظرفیت و حجم تولید در سطح جهان است.
صادرات کارنشده‌های آلومینیومی خالص امارات، سالانه 19 درصد رشد داشته است

به گزارش می متالز، با توجه به اینکه عمده تولیدات آلومینیوم امارات متحده عربی را محصولات کارنشده (شامل آلیاژی و خالص) تشکیل می‌دهد، هر ساله مقدار قابل توجهی از این محصولات را به اقصی نقاط جهان صادر می‌کند؛ به‌طور متوسط طی 10 سال گذشته، حجم صادرات کارنشده‌های آلومینیومی خالص امارات هر سال شاهد رشد قابل توجه 19 درصدی بوده است.

امارات متحده عربی با ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه بیش از 2.4 میلیون تن، در منطقه خاورمیانه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و در سطح جهان دارای رتبه پنجم از منظر ظرفیت و حجم تولید به‌شمار می‌رود. شرکت آلومینیوم جهانی امارات (EGA) که از ادغام 2 شرکت دوبال و اِمال شکل گرفت، در حال حاضر تنها متصدی تولید آلومینیوم اولیه در این کشور است. محصولات کارنشده آلومینیومی تولید شده در این کشور، شامل طیف گسترده‌ای از انواع شمش‌ها، بیلت‌ها، تی‌بارها و اسلب‌ها در ابعاد و ترکیبات مختلفِ خالص و آلیاژی می‌شود.امروزه این کشور، یکی از ارایه‌دهنده‌های مهم تکنولوژی‌های احیای آلومینا و تولید آلومینیوم در سطح جهان است.

با توجه به اینکه عمده تولیدات آلومینیوم امارات متحده عربی را محصولات کارنشده (شامل آلیاژی و خالص) تشکیل می‌دهد، هر ساله مقدار قابل توجهی از این محصولات را به اقصی نقاط جهان صادر می‌کند. اگر چه عمده صادرات محصولات کارنشده آلومینیوم امارات متحده عربی را انواع آلیاژی تشکیل می‌دهد، اما صادرات انواع خالص آن نیز در سال‌های گذشته، همراه با سایر کارنشده‌ها، افزایش داشته است؛ به‌طور متوسط طی 10 سال گذشته، حجم صادرات کارنشده‌های آلومینیومی خالص امارات در هر سال شاهد رشد قابل توجه 19 درصدی بوده است.

همان‌طور که در نمودار نیز مشاهده می‌شود، بعد از رشد شدید (سالانه 63 درصد) بین سال‌های 2008 تا 2011، از میزان نرخ رشد صادرات آن کاسته شد. تنها بین سال‌های 2008 و 2009، مقدار رشد صادرات سالانه کارنشده‌های خالص آلومینیومی از امارات، به بیش از 120 درصد رسید که بیشترین مقدار رشد صادرات طی یک سال، در دوره مورد بررسی بوده است. از مهم‌ترین دلایل این رشد قابل توجه را می‌توان به بهره‌برداری از پات‌لاین‌های یک و 2 پروژه جدید امال از بین 3 پات‌لاین در نظر گرفته شده نسبت داد که حدود یک میلیون تن بر ظرفیت تولید آلومینیوم این کشور افزود.

پس از سال 2011، مقدار رشد صادرات این محصولات از امارات، به زیر 20 درصد افت کرد که حاکی از ثبات نسبی در میزان صادرات بود. گرچه پس از 2011، پروژه‌های توسعه‌ای دیگری برای تولید آلومینیوم اولیه به‌شکل محصولات کارنشده در این کشور به بهره‌برداری رسید، اما عمده خروجی این پروژه‌ها را انواع آلیاژی تشکیل می‌دادند. در عین حال نیز، این کشور استراتژی توسعه عمودی صنعت آلومینیوم برای مصرف محصولات بالادستی تا حلقه‌های پایین‌دستی از زنجیره تأمین این صنعت را دنبال می‌کرد. این امر باعث شد در عین افزایش میزان تولید آلومینیوم، صادرات کارنشده‌های آلومینیومی خالص آن تقریبا ثابت باقی بماند و با رشد کمی نسبت به سال‌های پیش‌تر همراه شود.

عناوین برگزیده