تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۳۷۸
کد خبر: ۹۴۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معاملات آلومینیوم کمتر از حد انتظار است

می متالز - آذر ماه سال جاری در حالی به پایان رسیده است که معاملات آلومینیوم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بسیار کمتر از حد معمول و میزان تقاضا پیش می‌رود. چنانچه آمار معاملات ماهانه در بورس کالای ایران طی ماه‌های اخیر با سال گذشته مورد مقایسه قرار گیرد، مشخص می‌شود که میزان آن در سال جاری به نصف و حتی کمتر رسیده است و این موضوع نشان‌دهنده مصرف و تقاضای موجود در بازار نیست.
معاملات آلومینیوم کمتر از حد انتظار است

به گزارش می متالز، بهای آلومینیوم طی ماه‌های اخیر دچار نوسانات شدید شده است؛ به‌طوری که از ابتدای سال جاری میلادی قیمت این فلز از یک هزار و 800 دلار در هر تن به بیش از 2 هزار و 100 دلار در هر تن در ماه‌های اخیر رسیده بود. اما همین قیمت نیز پایداری چندانی از خود نشان نمی‌داد و بعضا نوساناتی در آن رخ می‌داد. به‌طوری که طی یکی دو هفته گذشته بهای آلومینیوم با افت شدید مواجه شد و به کمتر از 2 هزار دلار در هر تن رسید. اما باز هم شاهد افزایش قیمت این فلز بودیم و در عرض یک هفته مجددا قیمت آلومینیوم به بیش از 2 هزار و 100 دلار در هر تن بازگشت. به‌دلیل وقوع این نوسانات در بازار، آلومینیوم به یکی از غیر قابل پیش‌بینی‌ترین فلزات تبدیل شده است و کمتر با معادلات تحلیل‌گران در سطح جهان سازگاری نشان می‌دهد.

برخلاف بازارهای جهانی، بازارهای ایران در مورد آلومینیوم تغییر چندانی نکرده‌ است و روال قبلی در بازار ادامه یافته است؛ به‌طوری که همچون ماه‌های اخیر، شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمزال شمش آلومینیوم خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کند و به عرضه آن در بازار آزاد می‌پردازد؛ شرکت آلومینیوم ایران نیز عرضه خود را در بورس محدود کرده است و با توجه برنامه‌های صادراتی از پیش اعلام شده، قادر نیست عمده عرضه خود را در بورس کالا ارایه دهد. این در حالی است که تقاضای محصولات مختلف آلومینیومی در بورس کالا به‌شدت افزایش یافته و اکنون بیش از هر زمان دیگری تقاضا برای محصولات آلومینیومی در بورس کالا وجود دارد که پیش از این سابقه نداشته است. البته یکی از عوامل اصلی رغبت خریداران به بورس کالا تفاوت قیمت میان بازار آزاد و بورس است که باعث شده تقاضای آلومینیوم در بورس کالا زیاد شود.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی آذر ماه سال جاری بیش از 4 هزار و 500 تن انواع محصولات آلومینیومی در بورس کالای ایران از سوی شرکت ایرالکو عرضه شد که در مقابل آن 12 هزار و 800 تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت بیش از 4 هزار و 200 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. در همین حال یک هزار و 500 تن بیلت در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی در حدود یک هزار و 700 تن داشت و یک هزار و 200 تن از این محصول به فروش رفت. شمش آلومینیوم نیز دیگر محصولی بود که به میزان 3 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 11 هزار تن داشت و در نهایت نیز همان 3 هزار تن معامله شد. شمش آلیاژی نیز به میزان 20 تن عرضه شد که در مواجهه با همین میزان تقاضا به فروش رفت.

عناوین برگزیده