تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۹۷۷۰۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
دبیر انجمن قطعه‌سازان مطرح کرد:

عامل اصلی زیان انباشته ۵۵ هزار میلیاردی صنعت خودرو و امکان تجدید ارزیابی مجدد

می متالز - دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به مجموع زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌سازان تا پایان سال ۹۸ گفت: مشکل اساسی قیمت‌گذاری دستوری است که اگر تعیین تکلیف نشود مجبور به تجدید ارزیابی می‌شوند.
عامل اصلی زیان انباشته ۵۵ هزار میلیاردی صنعت خودرو و امکان تجدید ارزیابی مجدد

به گزارش می متالز، آرش محبی‌ نژاد گفت: محاسبات انجمن قطعه سازان نشان می دهد مجموع زیان انباشته خودروسازان و قطعه‌سازان تا پایان سال ۹۸ به بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده که از این میزان، ۴۵ هزار میلیارد تومان سهم زیان انباشته خودروسازان و ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم قطعه سازان است.

وی افزود: مشکل اساسی پیش روی صنایع خودروسازی و قطعه سازی قیمت‌گذاری دستوری است و تا زمانی که به همین دلیل خودروسازان زیان سنگین بدهند، نمی‌توانند نقدینگی مورد نیاز تولیدات را فراهم کنند. از مسئولان انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر مشکل قیمت‌گذاری دستوری را برای خودروسازان تعیین تکلیف کنند زیرا در غیر این صورت سرمایه‌های این صنعت هر روز کمتر شده و در نتیجه مجبور به تجدید ارزیابی می‌شوند که به معنای روز از نو و روزی از نو شدن است.

این فعال صنعت قطعه سازی ادامه داد: در شرایط کنونی سود اصلی در خودروسازی نصیب دلالان و واسطه ها می‌شود زیرا خودروها را به قیمت دلخواه به فروش می‌رسانند. این در حالی است که خودروها به دلیل قیمت‌گذاری دستوری ارزان در کارخانه ها تولید می‌شود و گران به دست مردم می‌رسد.

محبی‌ نژاد درباره آخرین وضعیت قطعه‌سازان عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون پول ویژه ای به قطعه‌سازان پرداخت نشده و خودروسازان وضعیت نقدینگی خوبی ندارند. پیش نیاز استمرار تولید با تیراژ قابل قبول، تامین نقدینگی است در حالی که قطعه‌سازان از ابتدای سال در ۱۵ استان بسیج شده و با تقبل همه ریسک‌ها از جمله شیوع کرونا به تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان پرداختند اما اگر نقدینگی تامین نشود در ادامه، کار دچار توقف خواهد شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده