تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۳۸۸
کد خبر: ۹۹۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک مشاور درحوزه فرآوری مواد معدنی:

توانمندی‌های فنلاند در صنایع معدنی قابل توجه است

می متالز - فنلاند دارای دانش روز در بخش معدن و صنایع معدنی است و لازم است همکاری‌های فنی و تکنولوژی ایران با این کشور افزایش یابد.
توانمندی‌های فنلاند در صنایع معدنی قابل توجه است

به گزارش می متالز، هومان خواجه‌نصیری، فعال بخش معدنی با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر شرکت‌های فنلاندی معتبری با صنایع معدنی ایران تعامل دارند و اکثرا در بخش فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته، زمین‌شناسی، محیط‌زیست و خدمات مهندسی مشغول همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند.

این کارشناس فرآوری مواد معدنی که در حال حاضر نیز با شرکت‌های فنلاندی همکاری دارد، بیان کرد: امروز ده‌ها شرکت معتبر فنلاندی برای ارائه تکنولوژی‌های روز و تجهیزات پیشرفته در زمینه های اکتشاف، معدنکاری، فرآوری مواد معدنی و فلزات پایه و همچنین آب و محیط زیست، در کارگروهی به‌نام «MINING FINLAND» با عاملیت GTK (سازمان مطالعات زمین شناسی فنلاند) همکاری می‌کنند تا اقتصاد معدنی و جایگاه بین‌المللی این کشور را در مبادلات جهانی تقویت کنند. وی افزود: «MINING FINLAND» یکی از بخش‌بندی‌های ١٨‌گانه دولت فنلاند برای ارتقای تجارت بین‌الملل این کشور است که تحت برنامه «Team Finland Growth Programs» در حال اجرا است و بخش اقتصادی سفارت فنلاند در تهران نیز، از افزایش همکاری‌های معدنی دو کشور، استقبال و حمایت می‌کند.

خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه یکی از بخش‌هایی که از ابتدای دولت دوازدهم برای توسعه آن نقشه راه جدیدی در نظر گرفته شد، بخش معدن و صنایع معدنی است که در آن سرفصل‌هایی چون توسعه اکتشاف، ایجاد زیر‌ساخت‌های فیزیکی و اطلاعاتی، افزایش بهره‌وری و ارتقای فناوری و کیفیت محصولات دیده می‌شود، گفت: فنلاند یکی از کشورهایی است که در موارد فوق، دارای تجربیات موفق و فناوری‌های پیشرفته است، بنابراین، این کشور می‌تواند به‌عنوان شریکی قابل اطمینان، در مسیر توسعه پایدار صنایع معدنی ایران ایفای نقش کند. وی افزود: شرکت‌های فنلاندی در ارائه راهکارهای توسعه پایدار که علاوه بر ایمنی و سازگاری با محیط‌زیست، متضمن حداقل مصرف آب و انرژی نیز هستند، به کارنامه درخشانی دست یافته‌اند. همچنین فنلاند به‌عنوان یکی از کشورهای منطقه نوردیک، از سالم‌ترین کشورهای جهان از حیث فساد اداری و اقتصادی محسوب می‌شود.

این مشاور حوزه صنایع معدنی گفت: علاوه بر موارد ذکر شده، سابقه خوب در مراودات اقتصادی ایران و فنلاند، توسعه همکاری‌های تجاری با این کشور را جذاب‌تر می‌کند. شرکت‌های فنلاندی از حدود ٤٠ سال پیش با ورود به پروژه‌های مرتبط با صنایع معدنی در بازار ایران فعال شدند و تا به امروز نیز همکاری‌های خود با ایران را ادامه داده‌اند.وی اشاره کرد: در سه سال گذشته چند هیات، متشکل از مقامات عالی رتبه و مدیران شرکت‌های فنلاندی به ایران سفر کرده و جلسات متعددی را با سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی، از جمله سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران و سازمان محیط زیست ایران برگزار کردند. خواجه‌نصیری در خاتمه یادآور شد: در این میان، سفر سائولی نینیستو رئیس‌جمهوری فنلاند به ایران در آبان ماه ۱۳۹۵ چشم‌انداز توسعه روابط میان دو کشور را پر‌امیدتر کرد. همچنین دو تفاهمنامه همکاری نیز در زمینه اکتشاف، استخراج و تبادل اطلاعات فنی میان سازمان مطالعات زمین‌شناسی فنلاند با ایمیدرو، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران به امضا رسید.

عناوین برگزیده