تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۱۰۴۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه هفتمین اوراق صکوک اجاره در بورس

می متالز - حسینی مقدم با بیان اینکه اوراق صکوک اجاره هفتمین اوراق اجاره در سال 96 است. 2 هزار میلیارد ریال توسط شرکت تامین سرمایه امید و 1 هزار میلیارد ریال نیز توسط شرکت تأمین سرمایه لوتوس بازارگردانی می شود.
عرضه هفتمین اوراق صکوک اجاره در بورس

به گزارش می متالز، سید روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس روز گذشته با اشاره به لزوم تامین مالی از راه بورس گفت: با پیگیری و مهیا شدن بسترهای قانونی مدتی است که امکان استفاده از ابزارهای مالی اسلامی در بورس فراهم شده است.

وی افزود: تامین مالی در بورس بوسیله ابزارهای مالی اسلامی در جهت استفاده شرکت ها از دارایی ها، اعتبار و شهرت شرکت ها به واسطه حضور در بازار سرمایه می تواند راه گشای استفاده از بازار سرمایه به جای بانک و سایر بازارهای پولی باشد.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس در ادامه ضمن اشاره به جدید نبودن موضوع تامین مالی با اوراق صکوک اجاره بیان کرد: متاسفانه بخش قابل توجهی از شرکت های بورسی همچنان با ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه آشنا نیستند که دلیل آن جذاب نبودن نرخ ها در گذشته بود، در این خصوص باید فرهنگسازی انجام شده تا هر شرکت از یک مدل تامین مالی استفاده کند.

وی با اشاره به ارزش بازار بدهی گل گهر اظهار کرد: این اوراق سی و دومین اوراق منتشر شده در بورس تهران است.با انتشار اوراق صکوک گل گهر، ارزش بازار بدهی در شرکت بورس به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس ضمن توصیه به ناشران اوراق و الزام رعایت زمان بندی تعهدات یادآور شد: پیش از این ناشر با نظام پولی برای تأمین مالی در ارتباط بود اما هم اکنون از دارایی های عمومی بهره می گیرد، بنابراین برای حفظ موقعیت شرکت در اذهان عمومی باید پایبندی کاملی به تعهدات خود داشته باشد.

در ادامه این نشست، غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اشاره به تاریخچه و ارزش اوراق صکوک گفت: از زمان تصویب قانون توسعه ابزار های مالی تاکنون 48 اوراق صکوک منتشر شده است که بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد ریال ارزش دارد که بخشی از اوراق منتشر شده تاکنون سررسید شده و بخشی هنوز فعال است.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اشاره به لزوم کاهش هزینه های انتشار اوراق با کمک شرکت های تامین سرمایه افزود: نرخ های بازار سرمایه هم اکنون 16 تا 17 درصد است اما سایر ارکان، نرخ هایی در قالب کارمزد دریافت می کنند که باعث افزایش نرخ موثر این اوراق تا 20 درصد می شود.

وی با اشاره به تاثیر مثبت کاهش نرخ موثر این اوراق در بخش تولید، خدمات و اقتصاد کشور بیان کرد: بازار سرمایه استعداد خوبی را برای تأمین مالی دارد اما بازدهی صنایع از سوی دیگر گریبان اقتصاد کشور را گرفته است به گونه ای که از یک سو نرخ مؤثر تـأمین مالی از نرخ بازده صنعت بیشتر است، بنابراین صنایع باید مدیریت هزینه داشته باشند که نرخ موثر تأمین مالی از نرخ بازده بالاتر نرود.

علی تیموری شندی مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان هم در ادامه این نشست با اشاره به سهم 10 درصدی از کل نقدینگی اقتصاد توسط شرکت های مدیریت شرکت های تأمین سرمایه افزود: مصوبه اخیر بانک مرکزی برای الزام خروج بانک ها از شرکت های تأمین سرمایه، اقدام خوبی در جهت تفکیک فعالیت های بازار سرمایه و بازار پول بود و سیاست گذاری تأمین مالی توسط بازار سرمایه انجام می گیرد.

تیموری خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در زنجیره تأمین مالی حجم قابل توجهی از تأمین مالی بلند مدت شرکت های بزرگ را عملیاتی می کند.

وی درباره کاهش نرخ تأمین مالی گفت: نرخ ها در اقتصاد روند سینوسی دارد و حداقل طی چند سال اخیر نرخ تأمین مالی از 30 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرده است اما عملاً بازار سرمایه تعیین کننده و نرخ گذار نبوده بلکه متأثر از پیرامون است.

حبیبی مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امید نیز در بخش پایانی این نشست به اهمیت موسسات رتبه بندی در کاهش نرخ تامین مالی اشاره کرد و گفت: با راه اندازی موسسات رتبه بندی تامین مالی در کمترین زمان صورت می گیرد.

عناوین برگزیده