تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۱۰۵۶۹
سرویس خبر : انرژی
منوچهری خبر داد؛

بسته توسعه‌ای 5 میلیارد دلاری برای صنعت نفت ایران

می متالز - توسعه میادین مشترک نفتی و گازی فصل الخطاب رویکردهای توسعه ای وزارت نفت است و بر این اساس مهم ترین کاری که مجموعه بزرگ نفتی کشور دنبال می کند بر محور همین مولفه می‌چرخد. میدان مشترک گازی پارس جنوبی از یک سو و میادین غرب کارون از دیگر سو مهمترین پروژه‌های توسعه ای را از آن خود کرده اند و طبعا توجه ویژه مدیران سیاستگزار را نیز به خود متمرکز نموده اند.
بسته توسعه‌ای 5 میلیارد دلاری برای صنعت نفت ایران

به گزارش می متالز، چند ماه پیش بیژن زنگنه در این خصوص گفته بود: در حال حاضر تشکیلات نفتی کشور یک پکیج 5 میلیارد دلاری را برای بخش نگهداشت و افزایش تولید آماده سازی می کند تا از میادین تولیدی طی دوسال کار را به سامان برساند.

زنگنه درباره  اینکه بسته پنج میلیارد دلاری برای نگهداشت و افزایش تولید میدان‌های در حال بهره‌برداری در حال تهیه است، گفته بود: احتمال می‌رود این بسته از ابتدای سال ۹۷ عملیاتی شود.

زنگنه مجددا تاکید کرده بود که در فرم های جدید قراردادهای نفتی شرکای ایرانی نقش به سزایی بازی خواهند کرد. وزیر نفت  خبر داده بود  که برای بخش صیانت و نگهداشت و رشد تولید در میادین یاد شده بسته ای 5 میلیارد دلاری تعریف شده که طی دو سال آینده به نتیجه خواهد رسید و بر اساس آن یک جایگاه ویژه برای ترمیم چاه ها و حفر چاه های جدید تدارک شده که در عین حال تنگناهای موجود در مناطق نفت خیز جنوب و حوزه های تولیدی مناطق مرکزی و فلات قاره نیز در دل آن جای داه شده است.

اینک با توجه به اینکه پیش از این نیز اعلام شده که بر پایه آمار و اطلاعات منتشر شده کشور  ما تا کنون توانسته است فقط از میدان نفتی آزادگان شمالی ۱.۵میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند، می توان به اهمیت توسعه بخشی به میادینی از این دست بیشتر پی برد. و طبعا اگر قرار دادهای جدید نفتی که پیش از این به IPC شهرت یافته بود بر مدار طبیعی خود پیش برود می‌توان به پیشرفت‌های قابل توجه در امر توسعه میادین نفتی امیدوار بود. البته این امیدواری همواره در کلام مدیران ارشد نفتی کشور جریان دارد و آنها به طور معمول چنین چشم اندازی را بعد از برجام، روشن ارزیابی می کنند. گواه این گفته را در عین حال می توان در اظهارات معاون توسعه مهندسی  شرکت ملی نفت ایران رصد کرد.

غلامرضا منوچهری در گفتگویی اختصاصی در مورد توسعه میادین مشترک غرب کارون گفت: معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: کشور ما در طرح‌های توسعه ای این میادین دچار عقب افتادگی نیست و برنامه ریزی‌های مطلوب و جدی در این مناطق وضعیت مطلوبی دارد.

وی همچنین در خصوص روند مناقصات مربوط به این میدان نیز اظهار کرد: باید تاکید کنم که مناقصه میدان آزادگان در جریان است، و در میدان یاران با شرکت نفت و گاز پرشیا توافق کرده‌ایم تا قرارداد نهایی را امضا کنیم و در میدان یادآوران نیز مذاکره با شرکت ساینوپک در حال انجام است.

منوچهری در پاسخ به این پرسش که روند مناقصات و قرار دادها به چه نحوی پیش می رود نیز گفت: در میدان یاران با طرح اولیه ای که شرکت نفت و گاز پرشیا ارائه داده است در ارتباطیم تا طرح نهایی نیز از آنها اخذ شده و چنانچه همه موارد مطلوب بود طرح توسعه ای این میدان شکل اجرایی خود را دنبال کند.

این مقام مسئول در این گفتگو به چشم انداز آینده صنعت نفت ایران نیز نگاهی امیدوارانه  داشت و گفت: بسیاری از مذاکرات قراردادی برای توسعه میدان های نفتی و گازی روند مطلوبی داشته و بی شک در سال آینده صنعت نفت ایران شاهد تحولات بزرگی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که ابهامات بوجود آمده در بحث حضور شرکت مرسک دانمارک در لایه نفتی میدان پارس جنوبی به دلیل خریداری این شرکت توسط شرکت توتال فرانسه ظاهرا دچار خلل شده است نیز گفت: ابهام های بوجود آمده ناشی از همین تملک است و طبعا کند شدن این مذاکرات به دلیل این مشکل است اما این گونه نیست که مذاکرات با مرسک به طور کامل ملغی شده باشد.

منوچهری همچنین در پاسخ به روند کاری شرکت توتال فرانسه برای طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی نیز  گفت: این شرکت فرانسوی بر اساس برنامه از پیش تعیین شد در فاز 11 مشغول به فعالیت است.

منوچهری در پاسخ به این پرسش که گفته می شود وزارت نفت برنامه ای برای ارائه یک بسته 5 میلیارد دلاری برای طرح های توسعه حوزه نفت در دست دارد نیز گفت: این بسته 5 میلیارد دلاری قرار است در قالب EPCF اجرایی شود و شکل آن به گونه ای است که برای آن 40 بسته کوچکتر تعریف گردیده و  اسناد مناقصه آن از سوی شرکت‌های نفت فلات قاره، مناطق نفتخیز جنوب و نفت مناطق مرکزی آماده شده است و پس از ارزیابی و نهایی شدن، مناقصه‌های بسته یاد شده آغاز می شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: فهرست مناقصه گران از سوی  معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت آماده و به معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ارائه شده که این فهرست بلند، به صورتسرفصل‌های کوتاه برای هر یک از مناقصه‌ها تهیه می‌شودو بر این اساس مناقصه ها به نوبت، از سال آینده شکا خواهد گرفت.

بدین ترتیب به نظر می رسد بعد از ماجراهایی که پیش از  این در مورد قرارداد ایران با توتال فرانسه برسر توسعه فاز 11 پارس جنوبی در رسانه های مخالف دولت شروع شد و به رغم آن که همه دلایل این مخالف خوانی‌ها نیز در جراید موافق قرارداد های جدید نفتی کشورمان ارائه و این انتقادات پاسخ داده شد اینک صنعت نفت ایران در حوزه توسعه بخشی به سراغ بزرگترین میادین نفتی و گازی خود یعنی میادین غرب کارون رفته است و در این میان میدان آزادگان و میدان آذر و یاران با امعرفی فرم های مناقصه ای شرکت های بزرگ نفتی جهان را به همکاری طلبیده است. آخرین خبر ها در این حیطه حاکی است ایران در عین حال همکاری با شرکت های ایرانی را نیز از نظر دور نداشته است  و با دوشرکت سروک آذر و پرشیا برای توسعه میادین آذر و یاران شمالی و جنوبی برپایه الگوی جدید قراردادهای نفتی قراردادهایی را به امضا خواهد رساند.

در مورد میادین غرب کارون نیز پیش از این قدرت الله آقایی مجری طرح میدان نفتی آزادگان شمالی به عصر اقتصاد گفته بود: با اجرای طرح های توسعه ایی در این منطقه نفتی و گازی کشور ۱.۵ میلیارد دلاردر آمد ارزی کشور  خواهد داشت.

بر این قاعده وی تاکید کرد که بیش از ۱۵ ماه است که طرح توسعه آزادگان شمالی اجرا شده و روزانه بیش از ۷۵ هزار بشکه از این میدان تولید شده است. سرمایه‌گذاری این میدان ۲.۲ میلیارد دلار بوده و میزان اشتغالزایی در زمان پیک کار در این میدان ۵ الی ۶ هزار نفر و در حال حاضر ۸۰۰ نفر است که از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر بومی هستند.

سید نورالدین شهنازی زاده مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت  با تاکید بر این که میزان برداشت از میادین نفتی غرب کارون تا آخر امسال به ۳۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید، گفته بود : برای انجام طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام میادینی که زیر نظر شرکت مهندسی توسعه نفت (متن) فعالیت می‌کنند، ۳۶ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز است، و بر این اساس  تاکنون برای طرح‌های انجام شده یا طرح‌هایی که در دست اقدام هستند ۲۱.۵ میلیارد دلار و ۵۰۰۰ میلیارد تومان صرف شده است.

در عین حال در تیرماه سال جاری جاری گفته شد  قرارداد با شرکت نفت و گاز پرشیا در قالب قرارداد بای‌بک بوده است، این شرکت توسعه میدان یاران شمالی را تا برداشت روزانه ۳۰ هزار بشکه برعهده داشت. میدان یاران جنوبی نیز از طریق صندوق توسعه ملی و منابع شرکت ملی نفت توسعه یافت. تا پایان شهریورماه تولید ۱۰ هزار بشکه‌ای زودهنگام و تا سال آینده تولید ۲۵ هزار بشکه‌ای از این میدان تحقق خواهد یافت. در این راستا این میدان پیشنهاد داده که در قالب IPC میادین یاران شمالی و یاران جنوبی را به صورت یکپارچه توسعه دهد. مهرماه سال گذشته نیز با این شرکت قرارداد HOA امضاء خواهد شد.

همچنین مقامات نفتی تاکید کرده بودند  در امضای این قرارداد هدف‌گذاری شده توسعه از طریق IPC و فناوری مورد نظر باشد همچنین بین شرکت نفت و گاز پرشیا با یک شرکت توانمند فرانسوی برای مطالعات اولیه و همچنین با شرکت روس‌نفت قراردادی برای انجام مطالعات اولیه امضاء شده است به طور کلی قرار است روی قرارداد HOA که بین شرکت متن و پرشیا امضاء شده یک الحاقیه HOA برای احداث حلقه چاه جدید، تلمبه‌های درون چاهی نوشته شود. در این فاصله مذاکرات در خصوص قرارداد یاران شمالی و یاران جنوبی ادامه خواهد داشت.

به هر رو بر اساس آنچه منوچهری روی آن تاکید کرده است عمده‎ترین فعالیت‏‌های توسعه‌ای نفت در میدان‌های نفتی غرب کارون در حال انجام است.

گفتنی است منوچهری  پنجشنبه گذشته در بازدید از طرح‌های توسعه‌ای غرب کارون از آغاز مرحله دوم توسعه میدان‌های در حال بهره‌برداری خبر داده  و گفته است: با توجه به این موضوع، مقدمات لازم درباره نحوه ورود توسعه‎دهنده جدید در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی باید طرح‌ریزی و اجرا شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه با تاکید بر این‌که هم اکنون عمده‎ترین فعالیت‏‌های توسعه‌ای نفت در میدان‌های نفتی غرب کارون در حال انجام است، گفت: در بخش ظرفیت‌سازی خوشبختانه هم اکنون در میدان نفتی آزادگان جنوبی به تولید ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز رسیده‌ایم. در میدان یاران جنوبی نیز تولید ۱۰ هزار بشکه‌ای داشته‌ایم که همه این موارد به افزایش تولید نفت کشور و رسیدن به حدود روزانه چهار میلیون بشکه کمک کرده است.

 منوچهری با اشاره به انگیزه بالای پیمانکاران فعال در منطقه غرب کارون و همچنین عوامل شرکت ملی نفت ایران و شرکت متن، گفت: این منطقه ظرفیت‌های لازم را برای افزایش تولید داراست، ضمن این‌که این بازدید از منطقه که با هدف تاکید بر هماهنگی بین بخش‎های مختلف و شرکت نفت و گاز اروندان به عنوان مسئول بهره‌برداری است، کمک می‌کند تا پیوستگی حاصل به افزایش سرعت توسعه و سرانجام تولید بینجامد.

وی پیش بینی کرده که سال آینده و سال‌های پس از آن روند توسعه در غرب کارون با شتاب بیشتری همراه باشد.

عناوین برگزیده