تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۳:۰۱
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۳۹۷۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر مرکز دیسپچینگ معدن چادرملو عنوان کرد:

وظیفه سیستم دیسپچینگ استفاده بهینه از ناوگان ماشین‌آلات بارگیری و حمل و افزایش ایمنی است

‌می‌متالز - سامانه هوشمند راهبری ماشین‌آلات عملیاتی (دیسپچینگ) معدن چادرملو از سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شده است. وظیفه این سامانه افزایش راندمان ماشین‌آلات و ایمنی و همچنین کاهش هزینه‌های عملیاتی در معدنکاری است.

به گزارش می‌متالز، «علی‌محمد رحمانی» مدیر مرکز دیسپچینگ معدن چادرملو، در بازدید خبرنگاران از این معدن، با ارائه توضیحاتی درباره سیستم دیسپچینگ یا مانیتورینگ ماشین‌آلات بارگیری و حمل داخل این معدن عنوان کرد: این مرکز در افزایش ایمنی معدنکاری و کاهش مصرف سوخت و افزایش تولید نقش مهمی برعهده دارد.

وظیفه سیستم دیسپچینگ استفاده بهینه از ناوگان ماشین‌آلات بارگیری و حمل و افزایش ایمنی است

رحمانی در ادامه با اشاره به اطلاعات فنی سیستم دیسپچینگ عنوان کرد: در این سیستم، هر دستگاهی پنل مخصوص به خودش را دارد، پرکاربردترین نرم‌افزاری که برای پنل‌ها استفاده می‌شود، مربوط به ماشین‌آلات بارگیری و حمل یا همان شاول و دامپ‌تراک است. با استفاده از پنل‌های نصب‌شده بر روی ماشین‌آلات، راه ارتباطی دوطرفه بین اپراتور ماشین‌آلات و واحد دیسپچینگ برقرار است و نیاز به استفاده از تلفن همراه نیست.

وی افزود: با روشن شدن دستگاه، پنل فعال شده و نیاز می‌باشد تا اپراتور از طریق یوزر و پسوردی که در اختیار دارد، عملیات لاگین (ورود) را انجام داده و از آن پس کلیه فعالیت‌ها برای دستگاه و اپراتور مذکور ثبت می‌شود. لازم به ذکر است برای کار با هر نوع دستگاه بایستی اپراتور از قبیل گواهینامه‌های لازم را اخذ و پس از آموزش کار با پنل یوزر و پسورد با سطوح دسترسی متفاوت برای اپراتور فعال می‌شود.

وظیفه سیستم دیسپچینگ استفاده بهینه از ناوگان ماشین‌آلات بارگیری و حمل و افزایش ایمنی است

مدیر مرکز دیسپچینگ معدن چادرملو ادامه داد: برای هر دستگاهی یک سرعت مجاز تعریف شده که سیستم را کنترل می‌کند و اگر این سرعت بیشتر از حد مجاز باشد، سیستم شروع به آلارم (هشدار) دادن می‌کند. در سامانه دیسپچینگ بر خلاف سیستم‌های سنتی یک تراک پس از تخلیه بار لزوما به آخرین محل بارگیری خود گسیل نخواهد شد و سامانه با در نظر گرفتن محدودیت‌های عملیاتی و ترافیک مسیرها، بهترین بارکننده را برای تراک به منظور کاهش زمان صف انتظار بارگیری پیشنهاد خواهد داد.

رحمانی همچنین افزود: اگر حین عملیات هر مشکلی فنی برای دستگاه پیش بیاید، ما دستگاه جایگزین را برای آن داریم.

وی گفت: کنترل بار نیز به طور کامل ثبت می‌شود که یک دستگاه چه ساعتی بارگیری کرده، کجا توقف داشته و چه زمانی به مقصد رسیده است.

مدیر مرکز دیسپچینگ معدن چادرملو با اشاره به این موضوع که در پایان عمر معدن چادرملو قرار داریم، توضیح داد: عیار بار‌های معدن رده‌های متفاوتی دارند. برای دریافت مواد معدنی بالا، دو پایل با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن به طول ۶۰۰ متر داریم که وارد کارخانه کنسانتره می‌شود، بار به محض اینکه وارد سنگ‌شکن شد، ردیابی می‌کنیم که بار از کجا بارگیری شده است و آزمایش‌های لازم را روی آن انجام می‌دهیم تا به عیار آن پی ببریم. ما در هر پایل، نقطه به نقطه عیار مواد را بررسی می‌کنیم. در این زمینه رنگ‌بندی‌ها نیز به ما کمک می‌کنند، خاک قرمز عیار کمتری دارد. سعی بر آن است که بار در رده مطلوب قرار بگیرد. در معدن، مواد همگن وجود ندارد که بایستی آن را همگن کرد. همگن کردن آن کمک می‌کند کارخانه دچار نوسانات عیاری نشود.

رحمانی در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» که سولفور مواد معدنی نیز مشخص می‌شود، گفت: معدن چادرملو سولفور ندارد بلکه حاوی فسفر است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «می‌متالز» که در شرایط غیرعادی مانند مه‌گرفتگی یا توفان چه تدابیری برای آن اندیشیده‌اید، گفت: بستگی به شرایط دارد، اگر شرایط مه‌آلود باشد و دستگاه‌ها دید نداشته باشند، معمولا از سه تراک استفاده می‌کنیم تا بار به سنگ‌شکن بدهند و کارخانه نخوابد. در چنین شرایطی مشکلی برای سیستم مشکلی پیش نخواهد آمد. در کل تجهیزات معدنی متناسب با شرایط معدن تدارک دیده شده‌اند.

وی همچنین درباره توان تراک‌ها عنوان کرد: توان بارگیری تراک‌ها متفاوت است، بر اساس محل معدن و ترافیک مسیر، تراک مناسب را باید به آن نقطه فرستاد. تراک‌ها را با شاول‌ها هماهنگ می‌کنیم.

وظیفه سیستم دیسپچینگ استفاده بهینه از ناوگان ماشین‌آلات بارگیری و حمل و افزایش ایمنی است

مزیت‌های سیستم دیسپچینگ

مدیر مرکز دیسپچینگ معدن چادرملو در ادامه خاطرنشان کرد: اطلاعات معدن به صورت آنلاین مخابره می‌شود و فایلی تشکیل شده و کارخانه با یک فایل مشخص روبرو است. بر این اساس تنظیمات عیاری روی آن انجام می‌شود.

رحمانی با اشاره به مزیت‌های سیستم دیسپچینگ عنوان کرد: در این سیستم نیروی انسانی در کمترین زمان کار‌ها را انجام می‌دهد. موضوع دیگر، بحث بهینه‌سازی ناوگانی است که در معدن فعالیت دارد. همچنین موضوع دیگر بحث تصمیم‌سازی سریع است که اگر سیستم با مشکلی روبرو شد، به سرعت تصمیم‌های جدید جایگزین آن می‌شود. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سیستم خود هیچ وابستگی به مخابرات نداریم و به نوعی یک شبکه داخلی داریم که بین اپراتور و واحد تصمیم‌گیرنده، ارتباط برقرار می‌کند. اپراتور‌ها با واحد دیسپچینگ با پیام‌های متنی با یکدیگر در ارتباط هستند. اگر قرار باشد که تغییری در واحد ایجاد شود، به واحد اعلام می‌شود و واحد آن تغییر را لحاظ می‌کند و پیام‌ها فرستاده می‌شوند.

مدیر مرکز دیسپچینگ معدن چادرملو در پایان یادآور شد: حدود ۲۵۰ تراک از گذشته در معدن چادرملو فعال بوده‌اند که ممکن است، در بیشترین حالت ۱۱۰ دستگاه در خط به‌صورت هم‌زمان فعالیت داشته باشند. هم‌ اکنون در سال‌های پایانی معدن که حجم استخراج کمتر شده، ۶۰ تراک به صورت آنلاین با ۱۲ جبهه کاری با بیل مکانیکی فعال هستند. البته به غیر از این تراک‌ها دستگاه‌های پشتیبان نیز داریم.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده