تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۶
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۱۱۲۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانک مرکزی از کیان خود دفاع کند

می متالز - از 29 دی ماه که رئیس کل بانک مرکزی وعده تعدیل قیمت ارز را اعلام کرد، سوداگران ارزی دست به اقدامی زدند که مستقیما تصمیمات اقتصادی دولت را نشانه رفته است.
بانک مرکزی از کیان خود دفاع کند

به گزارش می متالز، وضوع زمانی پررنگ تر شد که عین وعده های رئیس کل بانک مرکزی از زبان رئیس جمهور هم در برنامه تلویزیونی ابراز شد و رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد هم بر این تصمیم تاکید کردند. اما در این مدت نه تنها کاهش مطلوبی در نرخ ارز مشاهده نشد، بلکه میدان نوسان خود را در ارقامی بالا تر از زمان وعده رئیس کل بانک مرکزی انتخاب کرد.

همه این وقایع در شرایطی اتفاق افتاد که نه از نظر اقتصادی و نه از نظر سیاسی و جو روانی اتفاقی که بتواند چنین شرایطی را به بازار ارز تحمیل کند، وقوع نیافته است.

در ماه های آغازین جهش ارزی اخیر، از گوشه و کنار شنیده می شد که دلار تا شب عید به پنج هزار تومان خواهد رسید و طبیعتا این موضوع به اطلاع رئیس کل بانک مرکزی هم رسیده بوده است، اما با وجود این از توانایی دستگاه متبوع خود برای تعدیل نرخ ارز اطمینان داشته که چنین وعده ای را ابراز کرده است.

حال این صف آرایی کارزار بازار ارزی را با چه تعابیری باید توصیف کنیم؟

آیا آنان که زمزمه پنج هزار تومانی دلار برای پایان سال را عنوان می کردند به دنبال شکستن هیمنه دولت بودند؟

آیا این موضوع را به عنوان قدرت‌نمایی دلالان ارز باید تلقی کرد؟

به جرات می توان گفت هر نیت و انگیزه ای در ورای این اقدامات باشد، آسیبی که به کشور می‌زند فراتر و خطرناک تر از تخریب چی‌های سوء استفاده گر از اعتراضات مردم است. چرا که علاوه بر آسیب زدن به اقتدار رئیس بازار پولی آثار ماندگار و مخربی را برای معیشت مردم به جای می‌گذارد که می‌تواند به همان اعتراضات خیابانی بیش از پیش دامن بزند. ناگفته نماند که در دو هفته اخیر بسیاری از صاحب نظران و دلسوزان فعال اقتصادی، نا مطلوب بودن جهش غیر متعارف نرخ ارز و همچنین به رکود کشاندن فعالیت های مولد اقتصادی را متذکر شده اند که در گذشته بارها و بارها در خصوص آن سخن گفته ایم و بازگویی آنها تکرار مکررات است.

نکته آخر این که در پیگیری شرایط بازار ارز از تعلل ها و قصورات مسئولین تنظیم بازار آزاد ارز هم سخن گفته می شود که انتظار می رود رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آن به طور جدی بررسی انجام دهد.

لذا بانک مرکزی موظف است با اقتدار تمام و استفاده از ابزارهای مناسب این خودسری سوداگرانه را پایان دهد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده