تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۱۵۴۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

نقدینگی فولادی‌ها زیرتیغ تحریم‌ها

می متالز - در یکی دو سال گذشته با افزایش نرخ جهانی انواع محصولات فولادی و به دنبال آن افزایش نرخ محصولات داخلی، نقدینگی در واحدهای فولادی به‌ویژه واحدهای بزرگ در وضعیت مطلوبی قرار گرفت، هرچند واحدهای کوچک به‌ویژه نوردکاران به لحاظ نقدینگی در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و ندارند اما نکته حائز اهمیت این است که اگر تحریم‌ها دوباره علیه کشور اعمال شود، نقدینگی واحدهای فولادی ممکن است با مشکلاتی بیش از پیش روبه‌رو شود.
نقدینگی فولادی‌ها زیرتیغ تحریم‌ها

بزرگان فولاد مشکل نقدینگی ندارند

به گزارش می متالز، واحدهای فولادی بزرگ از جمله فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان به لحاظ نقدینگی در شرایط مطلوبی قرار دارند چراکه این واحدها بخشی از تولیدات‌شان را به مصرف داخل و بخشی را به صادرات اختصاص داده‌اند. این موضوع را مجید محمودی، کارشناس فولاد عنوان و اظهار کرد: البته به تازگی مشکلاتی در زمینه صادرات برای واحدها ایجاد شده مبنی بر اینکه ارزی که تولیدکننده به‌واسطه صادرات وارد کشور می‌کند را باید به ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل کند. در این صورت واحدها ترجیح می‌د‌هند ارز آنها خارج از کشور بماند و در مقابلش قطعات الکتریکی و... را وارد کنند. محمودی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر نقدینگی واحدهای فولادی برای فعالیت جاری جوابگو است اما این میزان نقدینگی برای فعالیت‌های توسعه‌ای آنها مناسب نیست. این واحدها چند سال گذشته نیز برای توسعه خود به‌دنبال فاینانس‌های خارجی بودند. واحدهایی چون گل‌گهر برای فازهای توسعه‌ای خود فاینانس‌های معتبر خارجی گرفته‌اند. اگر فاینانس‌ها باقی بمانند، با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو نخواهند شد چون محصول‌شان هم در داخل و هم در خارج از کشور به فروش می‌رسد اما اگر فاینانس‌ خارجی باوجود تحریم‌ها عقب‌نشینی کند، واحدهای فولادی با مشکل هزینه‌ توسعه روبه‌رو خواهند شد زیرا اگر قرار باشد منابع‌شان را صرف توسعه کنند، روال جاری و فرآیند نقدینگی‌شان بهم خواهد ریخت.


نوردکاران مشکل نقدینگی دارند

این کارشناس فولاد در ادامه خاطرنشان کرد: واحدهای کوچک و به‌ویژه نوردکاران با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند چراکه این واحدها باید مواد اولیه را بخرند و تبدیل به محصول کرده و وارد بازار کنند. از این رو بیشتر این واحدها مشکل نقدینگی دارند چون منابع اولیه کافی و نقدینگی لازم برای خرید شمش را ندارند. از سوی دیگر واحدهایی که شمش می‌فروشند اگر فروش نقدی نداشته باشند ترجیح می‌دهند آن را صادر کنند. واحدهای کوچک خصوصی و به‌ویژه نوردکاران زیر ظرفیت کار می‌کنند چون به اندازه ظرفیت‌شان قادر به تامین شمش نیستند. بیشتر واحدهای نوردی به دلیل کمبود نقدینگی از ۳ شیفت به ۲ و حتی یک شیفت رسیده‌اند اما واحدهای بزرگ با مشکل نقدینگی روبه‌رو نیستند. محمودی در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان برای واحدهای کوچک تسهیلاتی در نظر گرفت، گفت: می‌توان تسهیلاتی را برای این واحدها در نظر گرفت اما موضوع این است که بانک‌ها در شرایط خوبی قرار ندارند. البته بیشتر و حتی می‌توان ادعا کرد تمام واحدهای نوردی به نوعی مقروض هستند و بیشتر املاک آنها در گرو بانک است، بنا بر این برای گرفتن تسهیلات وثیقه ندارند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته برای حل مشکلات کمبود نقدینگی نوردکاران چند بار پیشنهاد داده‌ایم که اگر واحدهای نوردی کوچک، یک سندیکا برای تهیه مواد اولیه و فروش تشکیل بدهند بخشی از مشکلات‌شان حل خواهد شد چراکه بیشتر این واحدها از یک‌سو با کمبود مواد اولیه و شمش و از سوی دیگر با مشکل فروش روبه‌رو هستند. برای تامین مواد اولیه و فروش، آنها باید بتوانند یک سندیکای قوی تشکیل دهند و به وسیله سندیکا درخواست تسهیلات کنند، در این صورت وضعیت بهتر می‌شود. نوردکاران باید به وسیله سندیکا با بخش بالادست خود منافع مشترک ایجاد کنند.


بهای مواد اولیه مشکل‌ساز می‌شود

همچنین مسعود محمد، کارشناس فولاد درباره وضعیت نقدینگی واحدهای فولادی اظهار کرد: بازار داخلی فولاد نسبت به نرخ تمام‌شده در وضعیت خوبی به سر می‌برد و از سوی دیگر برخی واحدها مشغول صادرات هستند. با توجه به این شرایط، نقدینگی فولادسازان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما به دلیل اینکه بهای مواد اولیه در حال افزایش است ممکن است برای تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شوند. محمد در ادامه خاطرنشان کرد: بیشتر خریدها از قبل انجام شده، به همین دلیل نقدینگی واحدهای فولادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. وی با اشاره به این موضوع که اگر تحریم‌ها دوباره علیه کشور اجرا شوند، وضعیت چگونه خواهد شد، گفت: در صورت‌ بازگشت تحریم‌ها واحدها مجبور به تهیه مواد خود از بازار سیاه هستند که در نتیجه ممکن است نرخ محصولات آنها افزایش پیدا کند. این کارشناس فولاد در ادامه یادآور شد: موضوع دیگر، کمبود الکترود گرافیتی است که در ایران کارخانه تولیدکننده آن را نداریم. اگر در زمینه الکترود تحریم شویم برای تامین آن با مشکل رو‌به‌رو خواهیم شد. اگر این تحریم‌ها از ۲۰ مرداد اجرا شود تمام واحدها به مشکل برخواهند خورد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده