تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۱۷۴۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اولین نمایشگاه توانمندیها و نیازمندیهای مجتمع مس سرچشمه افتتاح شد

می متالز - اولین نمایشگاه توانمندیها و نیازمندیهای مجتمع مس سرچشمه با حضور مدیر کل اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، فرماندار رفسنجان، مدیر مجتمع مس سرچشمه و معاونین و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان در سالن شهدای گمنام دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان افتتاح شد.
اولین نمایشگاه توانمندیها و نیازمندیهای مجتمع مس سرچشمه افتتاح شد

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، این نمایشگاه از 5 تا 7 شهریور ماه سال جاری در سالن شهدای گمنام دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان در فضایی به وسعت 1800 مترمربع برگزار شده است.

 

شرکت مس همیشه یک صنعت بسیار مطمئن برای سرمایه‌گذاری‌ است

 

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با بیان اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران جزء 5 شرکت بورسی کشور است، تأکید کرد: شرکت مس همیشه یک صنعت بسیار مطمئن برای سرمایه‌گذاری‌ با وضعیت مالی خوب بوده است و فلز استراتژیک مس بخش عمده از مشکلات حوزه صنعت در کشور را به دوش می کشد و با این پتانسیل آماده همکاری با جوامع پیرامونی خود را داریم.

حسین احمدی شامگاه در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه توانمندیها و نیازمندیهای مجتمع مس سرچشمه با اشاره به وضعیت فعلی کشور و همه جوامع پیرامونی مس اظهار کرد: همه شرایط دست به دست هم داده که یک وضعیت سختی برای منطقه و مردم ایجاد کند بنگاه اقتصادی بزرگ هم پیرامونش اثر پذیری از شرایط خواهند داشت.
وی افزود: اینکه می‌گویند چرا منطقه صنعتی نیست باید گفت شاید نیازی نبوده، استان کرمان قطب کشاورزی بوده و بیشتر در حوزه کشاورزی کار می‌کردند و در حوزه صنعتی ورود نکرده الان مشکلاتی که برای کشاورزی پیش آمده مسائل آب و خشکسالی شاید لزوم بازنگری در عقاید و اعمال‌مان را بطلبد و باید از فرایند کشاورزی به سمت صنعتی شدن برویم حتی کشاورزی مکانیزه هم ضرورت است.
مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی که تأکید مقام معظم رهبری است، یادآور شد: این موضوع تولید قطعات را در داخل کشور هدایت می‌کند در شرایط فشار و تحریم باید راهکاری پیش‌بینی شود تا هر مجموعه‌ای بتواند خود را از بحران‌ها نجات دهد و این اقتصاد مقاومتی است لذا باید اهداف اقتصاد مقاومتی مقاوم‌سازی هر مجموعه ای در مقابل تنش‌ها و مشکلات باشد.
احمدی خاطرنشان کرد: در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی همه شرکت‌های دنیا وظایفی دارند خود اقتصاد مقاومتی یک مبحثی است که در این بستر می گنجد و این شرایطی که ما را ملزم می‌کند به سمت تولید داخل و استفاده از ظرفیت و توانمندی اطراف خود بیشتر واقف شویم.
وی ادامه داد: شرکت مس به عنوان شرکتی که ظرفیت بسیار خوبی در حوزه تولیدات و ذخائر معدنی دارد و در حوزه ذخائر جزء 10 کشور اول دنیا هستیم و در حوزه تولید در آسیا رتبه خوبی داریم.
مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تصریح کرد: شرکت مس در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی متعهد است و در این راستا سیاست شرکت استفاده حداکثری از توان داخلی و ظرفیت های کشور است و خود را متعهد به کار در این حوزه می‌داند.
وی بیان کرد: مواد مصرفی قطعات کارخانه‌ها و صنایعی که توجیه اقتصادی دارد همکارانم برنامه‌ریزی می‌ کنند که به خوبی مدیریت شود حتی اگر شرایط تحریم نباشد هم مس بخش عمده مشکلات صنعت کشو را به دوش می کشد.
مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان ادامه داد: اگر بخواهیم اقدامات و فعالیت‌ها به پایان خوب منتج شود زیرساخت‌های خوب لازم دارد و باید به دور از مسائل سیاسی باشد. زیرساخت‌هایی که در تولیدات داخلی باید دخیل باشند زیرساختی است که جوامع پیرامون و ذینفع شناسایی شوند و در آن راستا حرکت کرد.
احمدی اظهار کرد: در حوزه مسئولیت های اجتماعی در حوزه ساخت و تولیدات داخلی، جامعه پیرامون ما تامین کنندگان و سازندگان کالا هستند که باید از پتانسیل آنها استفاده شود، شرکت مس اخیرا کمیته ساخت داخلی را تشکیل داده که وظیفه شناسایی اقلام مورد نیاز شرکت، اقدامات مهندسی در خصوص تهیه اسناد و مدارک، مهندسی معکوس، مهندسی مجدد و کارگروه‌های ساخت و کنترل کیفیت را بر عهده دارد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت مس در این زمینه پیشقدم شده و جلساتی را با صنعتگران بزرگ برگزار کرده و درخواستهای خود را به همه ذینفعان ارائه داده و از آنها تقاضای همکاری کرده است.
مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بیان کرد: در زمینه های دیگر نیز پیشنهادهایی شده از جمله در زمینه توسعه زیرساختهای آموزشی، توسعه زیرساختهای منابع انسانی و کمک به برگزاری دوره های آموزشی شرکتهای هدف و پیاده سازی استانداردها آمادگی دارد به همه جوامع پیرامونی کمک کند.
احمدی در خصوص نمایشگاه نیز توضیح داد: نمایشگاه امروز در چهار حوزه شامل غرفه های زنجیره تامین کالا، مهندسی و انرژی، طرحهای توسعه شرکت و طرحهای توسعه آماده سرمایه گذاری، پژوهش و تحقیقات، معرفی شرکتهای زیرمجموعه مس از جمله شرکت سرمایه گذاری می باشد.
احمدی با بیان اینکه دغدغه های صنعتگران را با جلساتی که با آنها داشته ایم شنیده ایم، افزود: شرایط کنونی ایجاب می کند که دست به دست یکدیگر از این بحران عبور کنیم و بتوانیم از ظرفیت شهر و منطقه خود و تمام جوامع پیرامونی خود و کل استان استفاده کنیم.
مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با بیان اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران جزء 5 شرکت بورسی کشور است، تأکید کرد: شرکت مس همیشه یک صنعت بسیار مطمئن برای سرمایه‌گذاری‌ با وضعیت مالی خوب بوده است و فلز استراتژیک مس بخش عمده از مشکلات حوزه صنعت در کشور را به دوش می کشد و با این پتانسیل آماده همکاری با جوامع پیرامونی خود را داریم.


نمایشگاه توانمندیها و نیازمندیهای مس، ظرفیت بزرگ و موتور محرکه‌ای برای ایجاد اشتغال در حوزه صنعت است

 


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این مراسم گفت: در استان کرمان بالای 5.8 میلیارد تن ذخایر اثبات شده و شناخته شده معدنی داریم که 44 درصد این ذخایر در حوزه مس و 36 درصد در حوزه سنگ آهن است.
مهدی حسینی نژاد در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه توانمندیها و نیازمندیهای مجتمع مس سرچشمه با بیان اینکه این نمایشگاه ظرفیت بزرگ و موتور محرکه‌ای برای ایجاد اشتغال در حوزه صنعت است، اظهار کرد: یک روز یک نعمت بزرگ، امروز چالش چرا؟ چون نگاهی به آینده نکردیم و برای ایجاد کارخانجات و ارزش‌افزوده کاری نکردیم اگر معادن را به همین شکل نگاه کنیم طبیعتا 10 سال آینده همین چالش را برای معادن و محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و ذخایر برداشت شده استان خواهیم داشت.
وی بیان داشت: نعمتی که خدا به ما داده اگر قدرش را ندانیم به یک بحران تبدیل می‌شود اما اتفاقات خیلی خوبی که طی چند سال اخیر در استان کرمان اتفاق افتاده این ظرفیت خدادادی را به ظرفیت جدیدتری تبدیل کرده است،
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: در استان بالای 5.8 میلیارد تن ذخایر اثبات شده و شناخته شده معدنی داریم که 44 درصد این ذخایر در حوزه مس و 36 درصد در حوزه سنگ آهن است اگر این ذخایر را همین‌گونه برداشت می‌کردیم به بحرانی تبدیل می‌شد اما خدا را شکر در تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده در چند سال اخیر بالای 36 هزار میلیارد تومان پروژه‌های تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده در استان کرمان افتاق افتاده که ظرفیت جدیدی ایجاد کرده است.
حسینی‌نژاد با بیان اینکه استان کرمان در حوزه سنگ آهن در پایان سال 99 با تولید 10 میلیون تن شمش فولاد به عنوان قطب فولادی کشور شناخته خواهد شد، ابراز داشت: کناستره، گندله، آهن اسفنجی و صنایع پایین‌دستی را در استان دنبال کردیم و بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حوزه مس هم همینگونه است.
وی افزود: در حوزه کرومیت 60 سال به صورت خام استخراج و به صورت خام صادر می‌کردیم اما در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان یکی از بزرگترین کارخانه های فروکروم در خاورمیانه را افتتاح کردیم که نیاز آن کرومیت است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خاطرنشان کرد: در مس اتفاقات خیلی بزرگ و خوبی در تکمیل زنجیره‌اش افتاده است یک بازاری برای تمام صنایع کوچک و متوسط در استان ایجاد شده که ظرفیت عظیمی برای راه‌اندازی واحدهای کوچک و متوسط است اگر خوب مدیریت کنیم این پیوند را احیا کنیم به راحتی رونق در واحدهای کوچک و متوسط ایجاد می‌شود.
حسینی‌نژاد توضیح داد: اقلام مصرفی که نیازهای شرکت ملی مس و همین‌طور گل‌گهر را که گرفتیم به طور خاص در گل‌گهر ماهانه 80 میلیارد تومان نیاز مصرفی دارند اگر به آن توجه شود بازار بزگی در استان خودمان ایجاد خواهد شد، در حوزه مس بالای 600 میلیارد تومان قطعات مصرفی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحدها در قالب رونق تصریح کرد: اگر بتوانیم از منابع مالی واحدهای بزرگ استان استفاده کنیم بالای 30 هزار میلیارد تومان برای 3 شرکت بزرگ استان است که اگر در بانک‌های استان داشته باشیم بحث تسهیلاتی که با نرخ 18 درصد پرداخت می‌کشود به راحتی قابل کم کردن نرخ تسهیلات توسط سیستم بانکی در استان کرمان خواهیم بود که به عنوان یک سیاست این مهم را دنبال می‌کنیم.
حسینی‌نژاد در این زمینه اضافه کرد: در آخرین جلسه شورای معادن استان بالای یک هزار میلیارد تومان توانستیم با کمک شرکت‌ها به بانک‌های استان بیاوریم و برنامه داریم تا پایان سال، 30 درصد منابع مالی را داشته باشیم که بتوانیم به واحدهای کوچک کمک کنیم.
وی تأکید کرد: اگر به ظرفیت استان توجه کنیم بسیاری از مشکلات که در سطح ملی با آن مواجه هستیم به راحتی قابل حل است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در استان داریم عدم همکاری و تعامل با هم است ما در استان تشکل‌های صنعتی، انجمن‌ها و ..داریم اما ارتباط بین آن‌ها را اگر رصد کنیم متوجه ضعف می‌شویم دانشگاه‌های استان یک ظرفیت بسیار بزرگی هستند که در قالب شورای معادن دیده شده که از آن استفاده کنیم.
حسینی نژاد عنوان کرد: بهره‌وری را در سال 96 و اوایل سال 97 رصد کردیم 63 درصد واحدهای ما مشکل بازار داشتند و 43 درصد با بحث بهره‌وری مشکل داریم در حالی که بازارهای بزرگ ، دانشگاه‌ها و نیروهای انسانی توانمند را داریم اما این مشکلات را هم درکنارش داریم.
وی تأکید کرد: سعی کردیم در ماده 43 ارتباط دانشگاه و صنعت را گسترش دهیم تفاهم‌نامه‌ای با همه دانشگاه‌ها با اولویت دانشگاه‌های استان امضا کنیم پروژه‌هایی در قالب ماده 43 و ماده 35 قانون رفع موانع تولید در استان با کمک دانشگاه‌ها ایجاد کردیم و تلاش می کنیم با سرعت بیشتری پیش برویم و مشکلات را برطرف کنیم.
حسینی‌نژاد در پایان گفت: عملیاتی شدن این مسیرها نیازمند یک همت است از ظرفیتی که امروز ایجاد شده باید استفاده شود مس اعلام آمادگی کرده و باید این فرصت را مغتنم شمرد.


راه اندازی صنایع پایین‌دستی مس در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان


نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان صنایع پایین‌دستی در حال راه‌اندازی است و اراضی واگذاری به این بخش 40 درصد زیر قیمت به متقاضیان واگذار خواهد شد و این فرصتی برای سرمایه‌گذاران است که از آن استفاده کنند.
انارکی محمدی اظهار کرد: در این وضعیت اقتصادی برگزاری این نمایشگاه توانمندیها می تواند کمک بزرگی به بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان می کند که جای تشکر دارد.
وی با اشاره به اینکه در 10 سال آینده مشکل آب کشاورزی داریم، اظهار کرد: برای انتقال هر متر مکعب آب از خلیج‌فارس به مس سرچشمه، گل‌گهر سیرجان و چادرملوی یزد 4 دلار هزینه در بر دارد و این آب در بخش صنعت کاربرد دارد.
وی افزود: باید بخش صنعت را در راستای رونق‌بخشی تقویت کرد تا نرخ بیکاری در منطقه کاهش داده شود.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به خسارت گرمازدگی محصول پسته سال جاری که 90 درصد محصول را از بین برده است، ادامه داد: بحث امهال وام‌های کشاورزی به مدت 2 سال مصوبه‌ای است که ابلاغ شده و پیگیر هستیم تا این مصوبه و وامهای کم بهره و بلاعوض اجرایی شود و اندکی از دغدغه کشاورزان کاسته شود البته این مصوبه به دلیل فاصله بین پرداخت سود و دیرکرد که باید به بانکها پرداخت شود معطل مانده است که در این زمینه پیگیر هستیم.
وی خاطرنشان کرد: امسال بدترین سال اقتصادی و معیشتی در کشور در طی 40 سال گذشته را داریم.
انارکی‌محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه می تواند به صنعتگر انگیزه ایجاد کند، بیان کرد: معدن مس سرچشمه بزرگترین معدن روباز خاوریانه است و 8 درصد از برنامه تعریف شده تولید مس جلوتر است و این نشان از همدلی و همراهی کارگران و کارمندان دارد که تولید داخلی را افزایش داده‌اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارتباط بین دانشگاه، کارآفرینان و صنعت را موجب رونق دانست و گفت در حوزه کشاورزی که 80 هزار هکتار باغ در رفسنجان وجود دارد سرمایه‌گذاری‌ها در راستای ایجاد صنایع انجام نشد و در حال حاضر با موج بیکاری و مشکلات معیشتی در این منطقه مواجه شده‌ایم.
وی یادآور شد: در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان صنایع پایین‌دستی در حال راه‌اندازی است و اراضی واگذاری به این بخش 40 درصد زیر قیمت به متقاضیان واگذار خواهد شد و این فرصتی برای سرمایه‌گذاران است که از آن استفاده کنند.


برنامه ریزی برای تمام نیازهای قابل تامین مس در شهرستان رفسنجان


در ادامه مراسم فرماندار رفسنجان گفت: با جلساتی که داشتیم تمام نیازهای قابل تامین در شهرستان را برنامه ریزی کردیم که از شهرستان تامین شود و اگر نبود از استان و باز هم اگر مقدور نشد از خارج از استان تامین شود.
علیار اسکندری نسب اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه کار بسیار جالب و خوبی است. بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری از سال 92 به صورت قطعی اعلام می کنند شاید کسی تصور نمی کرد که راه سخت اقتصادی کشور در پیش است.
وی افزود: مقام معظم رهبری با علم به این موضوع که اقتصاد در کشور در گذر زمان و برنامه هایی که دشمن برای ایران دارد با تلاطم مواجه خواهد شد لذا در سال 94 ستاد اقتصاد مقاومتی را تشکیل دادند و ستاد فرماندهی را به معاون اول رئیس جمهور واگذار کردند.
وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما اینقدر در اقتصاد توانمند شویم و نیازهای خود را بتوانیم تامین کنیم که در تلاطم بازارهای دنیا آسیب نبینیم. اما آنچه که تصور می شود این است که شعارهای سال که مقام معظم رهبری می فرمایند متوجه دولت است در حالی که تمام ارکان نظام باید خود را مخاطب این فرمایشات بدانند.
فرماندار رفسنجان با بیان اینکه نگرشی که در مدیریت جدید مس سرچشمه بوجود آمده است این است که اقتصاد مقاومتی بواسطه صنایع مس رفسنجان در شهرستان رفسنجان تبلور عینی داشته باشد، خاطرنشان کرد: امروز که این حرکت و این نمایشگاه برگزار شده این کار را به فال نیک می گیریم و امیدواریم با حرکتی که صنایع مس رفسنجان در صنایع پایین دستی انجام می دهد و تلاشی که نماینده محترم برای برقرار کردن ارتباط صنعتگران و مس انجام می دهند می توان کاررهای بزرگی را در شهرستان انجام داد.
اسکندری نسب بیان داشت: صنایع مس رفسنجان برای توسعه شهرستان و برای برون رفت از وضعیت اقتصادی خاص شهرستان می تواند در حوزه گردشگری که پتانسل های زیادی در شهرستان وجود دارد کمک کند.
فرماندار رفسنجان عنوان کرد: پس از اینکه صنایع مس رفسنجان تصمیم گرفت که در راستای اقتصاد مقاومتی نیازهای خود و صنایع پایین دستی خود را در رفسنجان ایجاد کند 1800 هکتار زمین در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در اختیار آن گذاشتیم.
اسکندری نسب ابراز داشت: در عین حال کارها و خدمات مورد نیاز صنایع مس رفسنتجان را با جلساتی که داشتیم تمام نیازهای قابل تامین در شهرستان را برنامه ریزی کردیم که از شهرستان تامین شود و اگر نبود از استان و باز هم اگر مقدور نشد از خارج از استان تامین شود.
وی تصریح کرد: این دیدگاه و نگرش در مسئولین مس وجود دارد و پای کار هستند و ممکن است روزهای اول کار به دلخواه ما پیش نرود اما در درازمدت این امر میسر خواهد بود و می توانیم با اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در این چارچوب موفق باشیم و ارکان دولت نیز در این راستا با آنها همکاری خواهند نمود.


تولید دو ماده اساسی مواد اولیه برای صنعت در دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان


در ابتدای مراسم رییس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان از تولید دو ماده اساسی مواد اولیه برای صنعت توسط محققان این دانشگاه خبر داد و گفت: در طی دو هفته دو ماده اساسی را z10 و z200توانستیم تولید کنیم که حداقل 300 هزار تن در سال نیاز کشور است. در بحث تولید این مواد نیاز به مواد دیگری است که اگر می‌خواستیم از خارج وارد کنیم هزینه زیادی باید صرف می‌شد که همکاران ما در حال تولیدآن که cs2 است، هستند و اگر به تولید برسیم خیلی از نیاز صنعت در مواد اولیه علاوه بر مس برطرف می‌شود. امیدوارم ظرف 5-6 ماه آینده این مواد را تولید کنیم.
محمدعلی دهقان اظهار کرد: مطرح‌شدن نیازمندی‌ها یک فرصت است و همه صنعتگران و دانشگاهیان باید استفاده کنند در وهله اول در شهرستان سپس استان وکشور نیازمندی‌ها برطرف شود.
وی بیان کرد: شرایط اقتصادی خاصی که این روزها به وجود آمده و تغییرات ناگهانی ارز ممکن است صدماتی به کشور بزند اما ما باید به فال نیک بگیریم قیمت دلار واقعی است کمتر از این که باشد استفاده آن را جنس چینی، کره‌ای و ترکیه‌ای می‌برد زمانی که دلار ثابت است جنس چینی قیمتش ثابت است اما داخل کشور همه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند ولی جنس چینی، ترکیه‌ای و کره‌ای قیمتش هشت سال ثابت می‌ماند.
رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان ادامه داد: زمانی که صنعت هشت سال با تورم داخلی مواجه است باید با قیمت هشت سال پیش جنس چینی رقابت کند کل صنعت از بین می‌رود و این را به فال نیک می‌گیریم، برای بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت که صارات را در برنامه خود دارند و نیز برای اینکه متفکران ممکلت به فکر بیفتند نیازهای مملکت را داخل کشور تولید کنند.
وی خاطرنشان کرد: این دو، سه ماهی که با شرایط خاص اقتصادی مواجه شدیم مسئولان شرکت مس نیازهایی در رابطه با اقلامی که وارداتی هستند و پایه کار صنایع ما هستند را مطرح کردند و همکاران دانشگاهی ما به فکر افتادند.
دهقان تصریح کرد: در طی دو هفته دو ماده اساسی را z10 و z200 توانستیم تولید کنیم که حداقل 300 هزار تن در سال نیاز کشور است. در بحث تولید این مواد نیاز به مواد دیگری است که اگر می‌خواستیم از خارج وارد کنیم هزینه زیادی باید صرف می‌شد که همکاران ما در حال تولیدآن که cs2 است، هستند و اگر به تولید برسیم خیلی از نیاز صنعت در مواد اولیه علاوه بر مس برطرف می‌شود. امیدوارم ظرف 5-6 ماه آینده این مواد را تولید کنیم.
وی افزود: تحریم‌ها موجب می‌شود ممکلت ما به توانایی‌های خود برسد هر چه در رفاه باشیم موجب می‌شود صنایع، کشاورزی و..از بین برود باید حداکثر استفاده از توان شهرستان برده شود لذا این رویکرد مس را به فال نیک می‌گیریم.
رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان عنوان کرد: با همکاران دانشگاهی ما حدود 12 طرح با مس به توافق رسیدیم که به نتیجه می‌رسد و امیدواریم این همکاری‌ها به نحو احسن موجب شود بیکاری از شهر رفسنجان رخت بربندد، فقر و اعتیاد و خیلی از مسائل اجتماعی کمرنگ شود.

منبع: روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه

عناوین برگزیده